Het schaduwkabinet: week 24 - 2013

Message Bookmarked
Bookmark Removed

Jong Oranje naar de halve finale! Wij, ook jong (gedeeld door 2 zelfs onder de 21) en gekleurd, komen als echte finalisten elke week met onze lijstjes uit het:

Schaduwkabinet

We luisterden naar: May Roosevelt, Misophone, Alison Moyet, Queens Of The Stone Age, Witxes, Great Minds en Şebnem Ferah. En keken naar: La Ragazza con la Valigia.

Jan Willem Broek, Tuesday, 11 June 2013 19:52 (twelve years ago)

Boards of Canada - Tomorrow's Harvest
Deze hermetische plaat zullen we jaren zoet mee zijn, kan ik je nu al vertellen. Eerste wat me opviel: dat alles in huis begon te trillen van de bas. Sowieso ritmisch veel subtieler dan vorig werk. Geen jeugd-in-de-70s nostalgie meer maar een soort onbehagelijke koude zomermuziek, dystopisch op een soort "en we leefden nog lang en ongelukkig in een ingestorte wereld."

OMC, Wednesday, 12 June 2013 08:35 (twelve years ago)

Kwam Ghost Box-y op me over, inclusief the openings 'logotune'.

Martijn Busink, Wednesday, 12 June 2013 09:19 (twelve years ago)

Is natuurlijk altijd andersom. ;)

OMC, Wednesday, 12 June 2013 09:45 (twelve years ago)

Ja, ik geef toe dat ze een gevalletje slipped under the radar zijn.

Nog een grappig gevalletje wie-ript-wie van Umberto, die natuurlijk zijn invloeden keidik on his sleeve heeft maar toch zomaar zelf gekopieerd is:

https://www.youtube.com/watch?v=wK5NnSdxw3M

https://www.youtube.com/watch?v=FP9UyIW4_Pc

Martijn Busink, Wednesday, 12 June 2013 10:03 (twelve years ago)

zucht … zo dan?

https://www.youtube.com/watch?v=wK5NnSdxw3M

https://www.youtube.com/watch?v=FP9UyIW4_Pc

Martijn Busink, Wednesday, 12 June 2013 10:04 (twelve years ago)

een stuk beter dan The Campfire Headfire dus? (dan zal ik 'm toch maar gewoon kopen)

Ludo, Wednesday, 12 June 2013 13:42 (twelve years ago)

hmmm, ik ben altijd gecharmeerd van The Campfire Headfire (behave dat nummer met die akoestische gitaar in het begin). Het is ook geen terugkeer naar Geogaddi maar een eigen wereld die ook meteen identificeerbaar is als BOC. Op een vreemde manier ook een politieke plaat, maar daar moet ik nog meer op marineren.

OMC, Wednesday, 12 June 2013 14:30 (twelve years ago)

gheh. Campfire Headphase is de enige die ik niet in de kast heb staan. (maar de gitaarloops zijn weg las ik, dus ik heb er wel vertrouwen in.) Toen al gezegd, maar áls ze voor gitaren gingen hadden ze meteen een radicale synthloze bosgeesten folkplaat moeten maken. Geen alleraardigste Air-kabbelmuziek zoals nu (of beter, toen.)

Ludo, Wednesday, 12 June 2013 14:37 (twelve years ago)

een radicale synthloze bosgeesten folkplaat moeten maken

topidee inderdaad. Maar Tomorrow's Harvest is een plaat die je op cd/vinyl moet horen want vol details en die bassen blijven niks van over op mp3.

OMC, Wednesday, 12 June 2013 15:04 (twelve years ago)

ben toch wel heel benieuwd nu. campfire headphase heb ik altijd fantasieloos gekabbel gevonden, maar geogaddi en music has the right... vind ik geniaal. reach for the dead is in ieder geval een prachtnummer.

bas, Wednesday, 12 June 2013 21:16 (twelve years ago)

ben toch wel heel benieuwd nu. campfire headphase heb ik altijd fantasieloos gekabbel gevonden, maar geogaddi en music has the right... vind ik geniaal. reach for the dead is in ieder geval een prachtnummer.

Als je een 'return to form' verwacht, zul je teleurgesteld worden. Er is iets met dit nieuwe album waar je niet echt de vinger op kunt leggen, onder de oppervlakte gebeurt er van alles, hoewel het in eerste instantie rustig voortkabbelt (lijkt...). Maar tegen het einde blijkt dat schijn bedriegt.

EvR, Thursday, 13 June 2013 09:16 (twelve years ago)

Als je een 'return to form' verwacht, zul je teleurgesteld worden.

Ben bepaald niet teleurgesteld. Is geen return to form, maar een nieuwe richting terwijl ze overal herkenbaar BoC blijven. Vind ik erg knap. Behoorlijk onder de indruk eigenlijk :)

bas, Thursday, 13 June 2013 20:04 (twelve years ago)

Man, wordt Pinkpop elk jaar saaier (en ouwer en daarom legendarischer en daarom moeten we diep en diep buigen voor het instituut) en staan dezelfde bands er elk jaar weer of lijkt dat maar zo omdat Lowlands ook dezelfde bands heeft?

Martijn Busink, Monday, 17 June 2013 07:43 (twelve years ago)

Ik heb het niet zo gevolgd (behalve een stroom klaagtweets) maar, en dit klinkt wellicht defaitistisch, is je verbazen over Pinkpop niet zoiets als je verbazen over het slechte weer? Het is natuurlijk een sign 'o' the times maar er gaat moeilijk iets anders voor in de plaats komen. Ook omdat het misschien een andere functie heeft gekregen dat het klassieke popfestival, meer een nieuw soort kermis?

OMC, Monday, 17 June 2013 09:26 (twelve years ago)

Ik had niet moeten kijken, maar ik lig een beetje in de prak van een fietsongeluk. :)

Krijg een beetje een sik van het idee dat met 10.000 mensen naar een paar beeldschermen kijken de ideale manier is om van live muziek te genieten, om maar te zwijgen van de heiligverklaring van Pinkpop.

Martijn Busink, Monday, 17 June 2013 09:54 (twelve years ago)

met 10.000 mensen naar een paar beeldschermen kijken de ideale manier is om van live muziek te genieten

Hoe treffend. De voorspelbaarheid waarmee een bepaalde sociale energie wordt gekanaliseerd, gedisciplineerd als je van een bepaalde sociologische school bent, is eigenlijk wel verbazingwekkend. En ik vraag me toch altijd af: zal dit nu eeuwig doorgaan? Gaat er ooit een keer komen dat men zegt "het is mooi geweest, dit is de laatste Pinkpop!" Die beslissing kun je je haast niet voorstellen en daar zit ook het diepere probleem.

OMC, Monday, 17 June 2013 10:47 (twelve years ago)

kan pas als Jan Smeets een heel definitief fietsongeluk krijgt.

zelf ondertussen naar Gillian Welch - Hell Among The Yearlings geluisterd. Vooral My Morphine is prachtig. (En hoor ik daar Dave Rawlings? Die was er dus altijd al bij. :) )

https://www.youtube.com/watch?v=cuFQfiOKdds

Ludo, Monday, 17 June 2013 17:00 (twelve years ago)

Blijft goed die Welch, van dat album vind ik One Morning het mooist.

Ik ben begonnen aan Wagner's Der Ring des Nibelungen en dat met dit weer :)
Pakweg 15 jaar geleden ook een aanvang mee willen maken maar Mahler en Barok-muziek verdrong toen de grote bulk aan Nibelungen CD's waar ik erg tegen op zag.
Deze keer pak ik het wat gemakkelijker aan: ik start gewoon met Das Rheingold en daar blijf ik een tijd voordat ik de volgende bulk muziek tot me neem.

Spotify is weer een vriend, korte luisterrondes deden al snel twee favorieten openbaren: Solti en Von Karajan, met een lichte voorkeur voor Solti.
Das Rheingold is overigens bloedmooi :)

arnout, Tuesday, 18 June 2013 14:20 (twelve years ago)

Heb nu de cd ps in de bus van 'Tomorrow's Harvest', maar dat is andere koek dan de 320kb mp3's van Bleep. Eigenlijk gewoon een heel andere versie dus van hetzelfde album, die mp3's (clean zo je wilt).

EvR, Friday, 21 June 2013 09:43 (twelve years ago)

Hoezo? Wat betreft geluidskwaliteit neem ik aan?

OMC, Friday, 21 June 2013 10:04 (twelve years ago)

ja inderdaad. niet elke applicatie op mijn pc weet raad met die sub-bassen die ze erin gestopt hebben als ik de cd opzet.

EvR, Friday, 21 June 2013 14:13 (twelve years ago)

heb 'm ook net binnen. op cd dus. goeie uitklaphoes, beetje Lynch-sfeertje wel (ik dacht even dat ik zelfs de strepen van een snelweg zag, maar het is toch een zendmast geloof ik)
anyway, eerste gedachte na 4 tracks:

stadsplaat

Ludo, Friday, 21 June 2013 14:39 (twelve years ago)

lege stadsplaat. ;)

OMC, Friday, 21 June 2013 16:51 (twelve years ago)

soort On The Beach dus :)

Ludo, Friday, 21 June 2013 19:23 (twelve years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.