Week 49

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Tussen de beschuit met muisjes door kwam het Schaduwkabinet bijeen voor haar wekelijkse zitting en stelde de nieuwe lijstjes samen. De premier vatte het even samen:

Sun Kil Moon - Ghosts Of The Great Highway [Jan Willem]
Sole - Selling Live Water [Martijn G]
Yob - Catharsis [Martijn tH]
Danko Jones @ Nighttown, Rotterdam [Guuz]
Felix Kubin - The Tetchy Teenage Tapes Of Felix Kubin 1981-1985 [Vido]
XL Labrat - Mice Or Cyborg [Omar]
Air - Talkie Walkie [Norbert]
Rachel's & Matmos - Full On Night [Ariën]
Elvis Presley - The Sun Collection [Roger]
Lawn - Backspace [Bas]
Beatles - Let it Be... Naked [Jan Peter]
Rachel's - Systems / Layers [Jan @ Blue Log]
Di-rect - Live @ Den Haag CS. [André @ Blue Log]

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 9 December 2003 12:37 (twenty-one years ago)

Voor de klikkerds onder u, dit is de juiste link.

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 9 December 2003 12:38 (twenty-one years ago)

zeeeeeeeeeeeeeer lekkere weekplaat arien!

@bas>ik ben wel benieuwd naar lawn....niet te vinden op slsk kun je me een kopietje bakken?

Rizz (Rizz), Tuesday, 9 December 2003 13:08 (twenty-one years ago)

@Rizz: raar woord he? KOPEN. Vinden wij echter doorgaans wel leuk toch, als onze cd VERKOCHT wordt ;-)

T-tusz, Tuesday, 9 December 2003 13:34 (twenty-one years ago)

Die A.F.Th. hè, dat vind ik nou helemaal niks.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Tuesday, 9 December 2003 13:55 (twenty-one years ago)

1. Beatles - Let it Be... Naked (CD)
Zullen we maar gewoon concluderen dat Let It Be eigenlijk een zeer matige plaat is, of Phil Spector nu wel of niet aan het roer staat?

Hele wijze woorden Jan Peter!

vonx, Tuesday, 9 December 2003 13:58 (twenty-one years ago)

Rizz: raar woord he? KOPEN. Vinden wij echter doorgaans wel leuk toch, als onze cd VERKOCHT wordt ;-)

haha subtiel!

Rizz (Rizz), Tuesday, 9 December 2003 14:03 (twenty-one years ago)

Deze korte discussie tussen bandlid T-tusz en muziekliefhebber Rizz is eigenlijk best triest.
Het brengt het hele probleem met een paar pennestreken in kaart.
Ik ontvang cd's en ik koop ze. ' Het grote publiek ' download echter vooral waardoor bands minder tot vrijwel niets 'verkopen '.
Luisteraars raken niet echt gehecht aan hun gebakken kopietjes en hebben dus, tenzij ze subjectivist zijn, ook minder affiniteit met en dedication towards muziek. Als dj merk ik dat omdat de kennis van de luisteraars (vooral in de grote steden) schrikbarend snel achteruit loopt. ik moet dus eerder kontdraai muziek draaien die dansbaar is (dancehall...) dan muziek die men kent, snapt en cool vindt. Waar de Sean Paul/50 Cent theorie hier op aan sluit moet je zelf maar ontdekken....

Toch grappig: De muziekliefhebber/koper in het voornamelijke witte, hoger opgeleide en onbegrepen 25+ getto van Nederland.
Vreemd.

Begrijp me goed, dit is een moreel bezwaar. Hierdoor zijn er ook minder dj's die breed kunnen draaien bv. waardoor ik financieel redelijk snel binnenloop.
Maar toch...

Der Arnold (Lester Bangs), Tuesday, 9 December 2003 14:15 (twenty-one years ago)

Trouwens die Pretentious mix van LCD Soundsystems 'Yeah' mag er ook wel zijn, een Casio/Fender Rhodes duel dat 11-minuten duurt. Maar goed de stupid mix blijft de shit.

Omar (Omar), Tuesday, 9 December 2003 14:17 (twenty-one years ago)

@ arnold > dat is hopelijk geen verwijt naar mij toe maar ik download meer dan ooit en ik koop ook meer dan ooit....door het downloaden koop ik juist muziek die ik anders nooit gekend zou hebben....

aan de artiest om mij onderste boven te slaan...zwartwit gezegd...dan koop ik het plaatje ongetwijfeld en daar gaat het toch om

Rizz (Rizz), Tuesday, 9 December 2003 14:20 (twenty-one years ago)

In dat laatste geval, Lawn heeft een website en daar staat een mp3 om te luisteren. Ik denk dat jij het wel mooi zult vinden. En ze hebben 'm vast wel bij Sounds en daar kun je 'm vast ook wel eerst eveb luisteren.

@Jan: die "lovende woorden elders" over The Clientele, die waren toch niet van mij he. Want die Lost Weekend-EP is met voorsprong het minste dat de band ooit uitbracht.

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 9 December 2003 14:26 (twenty-one years ago)

In dat laatste geval, Lawn heeft een website en daar staat een mp3 om te luisteren. Ik denk dat jij het wel mooi zult vinden. En ze hebben 'm vast wel bij Sounds en daar kun je 'm vast ook wel eerst eveb luisteren.

jij zou de eerste zijn die mij verteld wat ik zou moeten doen...

Rizz (Rizz), Tuesday, 9 December 2003 14:36 (twenty-one years ago)

Jij hebt dan wel een héle vrije opvoeding 'genoten', Joris. En het Burgerlijk Wetboek en dat van Strafrecht, dagelijks veeg je je zweterige billen mee af, I presume? Grote vent.

Guuz H (Guuz H), Tuesday, 9 December 2003 14:44 (twenty-one years ago)

Jij hebt dan wel een héle vrije opvoeding 'genoten', Joris. En het Burgerlijk Wetboek en dat van Strafrecht, dagelijks veeg je je zweterige billen mee af, I presume? Grote vent.

jij bent hier de grote vent guus.....pfff een beetje iedereen afzeiken op een forum als ze iets zeggen dat niet met jou mening strookt

erg volwassen...

Rizz (Rizz), Tuesday, 9 December 2003 14:51 (twenty-one years ago)

jij zou de eerste zijn die mij verteld wat ik zou moeten doen...

Oh sorry, ik hield dit voor een kinderachtige opmerking naar Martijn toe, ik zag even niet in dat je hier je aanhangersschap van Bakoenin en consorten, je nonconformisme en je afkeer van autoriteit mee tentoon spreidde. Hulde.


Guuz H (Guuz H), Tuesday, 9 December 2003 15:01 (twenty-one years ago)

ach ach

ik ga hier niet eens op in....

Rizz (Rizz), Tuesday, 9 December 2003 15:02 (twenty-one years ago)

He Subs: kunnen jullie Guuz niet inruilen voor Der Arnold. Die laatste is nogsteeds de reden dat ik hier kom en inhoudelijk wordt hij steeds beter. Dit in tegenstelling tot Guuz, die steeds meer de Henk Spaan der popjournalisten wilt worden en intellectueel zelfs nog meer te kort schiet dan mr 'Koud He'.

Koos, Tuesday, 9 December 2003 15:56 (twenty-one years ago)

Altijd iets substantieels toe te voegen, die Koos. Fijne vent.

Guuz H (Guuz H), Tuesday, 9 December 2003 16:00 (twenty-one years ago)

Dat die vriend van jou een sukkel is. Ik erger me aan dj's die het wel beter denken te weten. Als een verzoekje je niet aanstaat denk dan mee met de aanvrager en verras hem met iets in dezelfde stijl.

-- Koos (koosmatroo...), September 19th, 2003.

Opeens van Der Arnold stil. Wat is er jongen, durf je nu geen chille uitspraken te doen nu een onderwerp waar je zelf aan meewerkt wordt besproken?
Laat zien dat je een man bent(hoewel je er gisteren te stijvol uitzag voor een normale man, dat geef ik je na)!
-- Koos (koosmatroos...), December 9th, 2003.

Ik bedoel, dit gáát toch ergens over?

Guuz H (Guuz H), Tuesday, 9 December 2003 16:06 (twenty-one years ago)

ach wat heerlijk volwassen weer allemaal....

Wouter (Wouter), Tuesday, 9 December 2003 16:14 (twenty-one years ago)

Enfin, genoeg gelachen, on topic: wat is dat Rachel's toch voor iets, steeds meer Subjes en aanhangers vallen voor deze band. Een van de Blueloggers schrijft dat de muziek tussen Godspeed en klassiek in hangt, maar wat moet ik me voorstellen? Veel violen, maar net zo hard als bij GSYBE? En welke klassieke componisten schieten te binnen?

Guuz H (Guuz H), Tuesday, 9 December 2003 17:03 (twenty-one years ago)

Net als Godspeed en veel van hun afsplitsingen gebruikt een band als Rachel's klassieke elementen van componisten als Gorecki, Steve Reich en Arvo Pärt in hun eigenwijze versie van postrock. Het ensemble rondom Rachel Grimes past zelfs maar met moeite in het postrock-plaatje; een album als Selenography (1999) heeft meer gemeen met klassieke kamermuziek dan met rock. De gepassioneerde pianoklanken en melancholische strijkermelodieën zijn de sterkste ingrediënten van hun meeslepende muziek

Lees ik net op de Kindamuziksite, in een stuk van Bas I. en Joris H., ben wel benieuwd. IS dat Selenography een beetje een prettig instapalbum? En is deze muziek moodgebonden, maw kan het ook op de achtergrond, of is het zitten en luisteren - iets wat ik bij Reich wel heb (en daarom dus ook zo weinig draai, ik bedoel, kent ú mensen die Music For 18 Musicians zomaar uit de kast trekken, hoe prachtig deze plaat ook is?)

Guuz H (Guuz H), Tuesday, 9 December 2003 17:09 (twenty-one years ago)

Rachel's zou wel eens de band kunnen zijn waar onze gezamelijke smaken samenkomen. Bij de postrock linksaf naar de afdeling klassiek en dan ergens halverwege halt houden. Ofzoiets. Geen idee aan welke componisten je moet denken. Roger had een eerdere plaat in zijn Jaarlijstjes en de omschrijving slaat ook prima op Systems/Layers.

[crosspost; prima achtergrondmuziek wat mij betreft]

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 9 December 2003 17:13 (twenty-one years ago)

Eerste plaat Handwriting: soundscapes a la tussen de gitaarpassages op Godspeeds dubbellaar en orkestmuziek met electrische bas en akoestische drums. Tweede plaat Music for Egon Schiele: zeer afgemeten, minimale klassiek op enkel piano, cello en contrabas. Derde plaat: Sea & The Bells: klassiek orkest met akoestische drums en atonale violen die op momenten als scheurende gitaren proberen te klinken. Vierde plaat Selenography: rechtstreekse voortzetting van Sea & the Bells maar dan meer soundtrackachtig. Vijde plaat: Systems/Layers, idem, maar nu met wat vage Reich-neigingen.
Zoiets?

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 9 December 2003 17:17 (twenty-one years ago)

Je beveelt 't niet echt aan, begrijp ik. Je stuk in Project Jaarlijstjes is ook niet bepaald juichend

Guuz H (Guuz H), Tuesday, 9 December 2003 17:19 (twenty-one years ago)

Michael Nyman, in die hoek moet je het eerder zoeken. Pop op violen.

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 9 December 2003 17:19 (twenty-one years ago)

Mmmm, deed hij zuinig. Dat Sea & The Bells lijkt me op papier nog 't aardigst. Eens proberen.

Guuz H (Guuz H), Tuesday, 9 December 2003 17:21 (twenty-one years ago)

Het zijn prachtige platen, ik was zeer fan indertijd. Maar met wat Constellation heeft uitgebracht sindsdien wel wat achterhaald. Egon Schiele is met zijn kamermuziek de mooiste, maar wel kurkdroog.

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 9 December 2003 17:21 (twenty-one years ago)

Uit de MUSIC Minded:

Rachel’s
Systems/Layers
Speelduur: 62 minuten
Aantal tracks: 19
Label: Quarterstick/Konkurrent
Door: Roger Teeling
Waardering: 7

Het is boeiend hoe je vaak enkel door terugkijken kunt bepalen wanneer een bepaalde periode begon of ophield. De term postrock valt tegenwoordig te pas en onpas. Begin jaren negentig hoorde je hem amper, maar toen was zijn tijd dus al wel aangevangen. Rachel’s was onderdeel van de eerste uitingen. Instrumentale muziek, klassieke passages vol viool en piano die werden aangevuld of afgewisseld met drums en omgevingsgeluiden. Vier cd’s verschenen er, vrij rap op elkaar. En toen was het stil. Voor jaren. Nu is dan een nieuwe plaat verschenen. Muziek die onderdeel is van een theaterstuk waarin we acht verschillende karakters een hele dag apart volgen. Wie open staat voor beeldende muziek ziet de films voor zich. Metro’s, koffie, verkeersopstoppingen. Ja, Systems/Layers is een mooie plaat. Maar het is wel een plaat die doet denken aan het verleden, aan een periode die ik eigenlijk al afgesloten had. Want iets toevoegen aan het oeuvre van de band zelf of aan het genre, nee. Was deze plaat daarom in zijn eigen tijd verschenen, ik had hem, denk ik, veel mooier gevonden. Nu lijkt het een beetje een van de zoveel. Maar wie weet concluderen we over jaren wel dat vandaag het begin was van een nieuwe tijd…

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 9 December 2003 17:24 (twenty-one years ago)

@Jan: die "lovende woorden elders" over The Clientele, die waren toch niet van mij he?

Martijn, ik weet niet meer precies wie het schreef maar toen de plaat uitkwam heb ik heel wat positieve recensies gelezen. Ik had er dus een hoop van verwacht en dat viel vies tegen ...

@Guuz: Om Rachel's te plaatsen tussen GYBE en klassiek lijkt me niet verkeerd al moet ik je toegeven dat ik weinig bands ken die zich daar begeven. Ik las ergens over vergelijkingen met Kronos Quartet en Gubaidulina, maar of dat terecht is weet ik niet ...

Wie helpt ons verder? JW?

Jan (Jan), Tuesday, 9 December 2003 18:31 (twenty-one years ago)

(en daarom dus ook zo weinig draai, ik bedoel, kent ú mensen die Music For 18 Musicians zomaar uit de kast trekken, hoe prachtig deze plaat ook is?)

ja, ikzelf. niet echte regelmatig, maar een paar keer per jaar zet ik hem toch op. meestal samen wat andere werken van reich. geweldig.

bas (bas), Tuesday, 9 December 2003 18:42 (twenty-one years ago)

Rachel's is eigenlijk een gitaarband in de traditie van Rodan (waar een aantal leden vandaan komen) en waarbij de gitaren door piano en strijkers zijn vervangen of heel heel ver naar de achtergrond zijn gedrukt. Het leunt inderdaad wel tegen het serene van Arvo Pärt en Gubaidulina, maar dan minder sacraal en minder klassiek. Godspeed You Black Emperor zonder geldingsdrang. Het is lieflijk, het is vrouwelijk en ze maken minimale soundtracks voor fluisterfilms. Waarschijnlijk vind je het alles of niets....

Jan Willem, Tuesday, 9 December 2003 19:07 (twenty-one years ago)

Eels - Shootenanny!

Of hoe E op de weg terug is en ik toch begin af te haken. Het is een plaat van een zeer acceptabel niveau, maar ik begin me aan de teksten te ergeren. Op dat vlak is E zeker niet in vorm. Niettemin qua liedjes slaat hij de plank nergens echt mis, hoewel het ook niet echt sprankelend goed wordt. Numbered Days is mijn favoriet.

B. Fleischmann - Welcome Tourist
Het postrockambientwhatever snoepje van de week. Volgende week waarschijnlijk weer vergeten, zoals het ook Kammerflimmer Kollektief, Schnauss etc. etc. verging. De teksten op de plaat zijn wel heel knullig. Maar het 45 minuten lange Take your time is wel buitengewoon fraai.

Built to Spill - There's Nothing Wrong With Love
Pas 1,5 keer geluisterd en dat is te weinig voor een oordeel. Built to Spill is zo'n band waarvan je pas na weken, maanden misschien wel erachter komt hoe goed hun albums wel niet zijn. Groeibriljantjes. Ik heb er met deze zeker vertrouwen in.

Elbow - Cast of Thousands
Ik wordt hier voorlopig enkel chagrijnig van.

Ludo (Ludo), Tuesday, 9 December 2003 20:15 (twenty-one years ago)

Wat maakt Rachel's vrouwelijk? Wat maakt muziek uberhaupt geslachtskenmerkend?

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 9 December 2003 20:18 (twenty-one years ago)

Het is meer dat ik me niet kan voorstellen dat een man deze gevoelige originaliteit aan de dag kan leggen. Net als bij AGF....En mannelijk is makkelijker;ik bedoel er klinkt geen vrouwelijke band als Rammstein, Pitch Shifter, Prong...

Jan Willem, Tuesday, 9 December 2003 20:21 (twenty-one years ago)

Nee, ik hoor dat niet bij Rachel's toch. De muziek is in mijn oren niet op een specifieke manier anders dan, zeg Arvo Part of Michael Nyman, die enkel te verklaren valt omdat er een pianiste in de groep zit (het is ook niet háár groep, die daarbij ook al Rachel's heette voordat zij, Rachel, er bij kwam, maar dat terzijde).

Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 9 December 2003 20:27 (twenty-one years ago)

met Built to Spill komt 't inderdaad wel goed Ludo :-)

vandaag een vrije dag: breedband installeren! jottum!

tijdens de installatie en daar buiten om vandaag genoten van:

M83 - Dead Cities, Red Seas & Lost Ghosts
Lilium - Short Stories
Cluster - Zuckerzeit
Brian Eno & Robert Fripp - No Pussyfooting
Todd Rundgren - Something/Anything
Motorpsycho - Angels and Daemons at Play
Salvatore - Tempo
Miles Davis - Pangaea
Slapp Happy - Casablanca Moon & Desperate Straights

willem (willem), Tuesday, 9 December 2003 20:33 (twenty-one years ago)

Geen geld om mooie dingetjes in huis te halen, en dus maar aan een nieuw projectje begonnen: Covers van en door Pavement en the Pixies. je moet toch wat. Al een hoop leuke dingen gevonden: Gigantic door Pavent, Hey! Door dEUS, Alec Eiffel door The get Up Kids, Gouche Away door The Promise Ring, en My veloria door Weezer. Van Pavement heb ik We Dance door Catpower en Here door Calexico.

Was ik maar nooit in de zorg gaan werken...

Hotel Lives (Hotel Lives), Tuesday, 9 December 2003 20:41 (twenty-one years ago)

jammer dat ik weinig tijd achter de pc zit dezer dagen anders had ik actiever deel kunnen nemen aan de discussie. om even kort terug te komen op cd verkoop vs rippen.. ik ben zelf een mp3-fanaat. 'hence' de knipoog achter mijn subtiele opmerking richting joris. echter koop ik met name de orginele cds van kleinere acts die zoals bijvoorbeeld wij echt veel moeite en geld investeren voor zo'n plaat. uiteraard is muziek maken nogal belangrijk, dus een volgende plaat komt er vast wel, maar als je wat cd;s verkoopt en zo wat geld terug ziet, maakt het voor ons wel ff eenvoudiger om dit soort dingen te blijven doen. maar dat hoef ik vast niet uit te leggen ;-)

overigens vin ik die rachels' plaat wel iets meer waard dan een 7-tje.. ;-)

T-tusz, Tuesday, 9 December 2003 21:56 (twenty-one years ago)

Wat maken die paar gebrande cd's nou uit? Die groningse bands hebben toch allemaal van die belangrijke banen tegenwoordig.

Jaap, Tuesday, 9 December 2003 22:26 (twenty-one years ago)

Martijn, ik weet niet meer precies wie het schreef maar toen de plaat [The Clientele - Lost Weekend EP] uitkwam heb ik heel wat positieve recensies gelezen. Ik had er dus een hoop van verwacht en dat viel vies tegen ...

Ik schreef toen "Een 60-procents score dus, lang niet slecht, maar The Clientele kan beter" en dat is teruglezend positiever dan ik dacht. Er staan vijf nummers op en twee daarvan zijn het minst dat ik ken van de band. Je verwart 'm toch niet met de nieuwe plaat he?

Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 9 December 2003 22:59 (twenty-one years ago)

God weet dat ik het geprobeerd heb....

Der Arnold (Lester Bangs), Tuesday, 9 December 2003 23:07 (twenty-one years ago)

En mannelijk is makkelijker;ik bedoel er klinkt geen vrouwelijke band als Rammstein, Pitch Shifter, Prong...

Kittie, Bottom?

Martijn ter Haar (wmterhaar), Tuesday, 9 December 2003 23:54 (twenty-one years ago)

Altijd baas boven baas. Ik bedoelde het ook niet heel letterlijk. Maar die vrouwen van Kittie en Bottom zijn halve jongetjes zo te zien :)

Jan Willem, Wednesday, 10 December 2003 00:06 (twenty-one years ago)

Wat maakt Rachel's vrouwelijk? Wat maakt muziek uberhaupt geslachtskenmerkend?

The eye of the beholder. De persoonlijke opvatting van iemand over de verschillen tussen man en vrouw, qua intensiteit of warmte of manier van spelen en spreken. Zoals ook duidelijk blijkt uit JW Hoek's reactie (Het is meer dat ik me niet kan voorstellen dat een man deze gevoelige originaliteit aan de dag kan leggen.)
Ook ik heb muziek die ik voornamelijk 'vrouwelijk' of 'mannelijk' vind, maar dergelijke kwalificaties hangen af van mijn perceptie op wat mannelijk en vrouwelijk is. En dáár ga ik nu niet verder op in :-)

Mijn mannen en vrouwen van deze week:

Dusty Springfield - "If You Go Away"
Air - Talkie Walkie (Erg mooi. De 'rust' van Moon Safari zonder dat übermodieuze trekje. Probeer het eens op zondagochtend als de zon fel schijnt.)
A Perfect Circle - The Thirteenth Step
Terrie Callier - What Color Is Love
Khanate - Things Viral
Young & Sexy - Life Through One Speaker
Pluramon - Dreams Top Rock
Dr. John the Nighttripper - Gris Gris
Daft Punk - Daft Club The Remixes

Gerard (Gerard), Wednesday, 10 December 2003 00:15 (twenty-one years ago)

Uhm Hoek Gerard? Broek gewoon :)

Jan Willem, Wednesday, 10 December 2003 07:43 (twenty-one years ago)

Toch nog even: is voor vrouwelijke muziek dan een vereiste dat er ook een vrouw bij betrokken is en insgelijk voor mannelijke muziek een man of staat dat er los van? En in hoeverre kleurt de voorkennis de gedachte? Zou Rachel's ook vrouwelijk voor je klinken als je niet zou weten dat er een vrouw bij zit?

Roger Teeling (Roger Teeling), Wednesday, 10 December 2003 08:33 (twenty-one years ago)

Rachel klinkt vrouwelijk door de bandnaam. Zeker niet door de muziek.

Thijs (zilverberg.tk), Wednesday, 10 December 2003 09:47 (twenty-one years ago)

"Wat maken die paar gebrande cd's nou uit? Die groningse bands hebben toch allemaal van die belangrijke banen tegenwoordig."

KOOP die plaat van lawn nou maar gewoon. zul je geen spijt van krijgen.

bart, Wednesday, 10 December 2003 11:06 (twenty-one years ago)

@jaap: 'Die groningse bands hebben toch allemaal van die belangrijke banen tegenwoordig'.

De grunninger's banen gaan inderdaad wat verder dan het tot vervelens toe uit de sloot trekken van oude koeien..next!

Rachel's.. ik kan me vergissen maar volgens mij maken die al een decenium platen en was het eerste werk toch meer rechtoe-rechtaan indiepop. Ik heb weleens wat geluisterd (maar niet gekocht, noch gebrand, noch geteept).

andre, Wednesday, 10 December 2003 11:40 (twenty-one years ago)

Sorry JW! :-)

Roger, zelf ben ik geneigd te zeggen dat 'vrouwelijke' muziek niet door een vrouw gemaakt hoeft te zijn, datzelfde geldt voor 'mannelijke' muziek. Het hangt denk ik gewoon af van waar de muziek je persoonlijk op aanspreekt. In alles klinkt Arvo Pärt's Alina mij heel vrouwelijk in de oren, bijvoorbeeld.
Omdat het een gevoel is is er het vaakst sprake van een kruisbestuiving: een zelfde muziekstuk kan afwisselend mannelijk als vrouwelijk klinken.
Ik denk dus dat het een vrij subjectivistische en persoonlijke aangelegenheid is, maar ik zal nog eens nadenken of hierover een soort van algemene definitie of 'waarheid' bestaat.

Gerard (Gerard), Wednesday, 10 December 2003 11:40 (twenty-one years ago)

zeer subjectivistisch maar toch.....de muziek is vrij subtiel niet zo vol erop als bijv. GYBE maar meer onderhuids aanwezig....

Rizz (Rizz), Wednesday, 10 December 2003 11:42 (twenty-one years ago)

Vrouwelijke muziek hoeft denk ik ook niet persé door een vrouw gemaakt te zijn; het kan ook door een vrouw geïnspireerd zijn. Maar het zal grotendeels afhangen wat je als vrouwelijk ervaart. Of -om het nog meer dicht te timmeren- het komt gewoon omdat ik altijd aan vrouwen denk :)

Jan Willem, Wednesday, 10 December 2003 13:05 (twenty-one years ago)

KOOP die plaat van lawn nou maar gewoon. zul je geen spijt van krijgen

Kweetnie, ik vond het behoorlijk saai in Paradiso.

De grunninger's banen gaan inderdaad wat verder dan het tot vervelens toe uit de sloot trekken van oude koeien..

Inderdaad, verder met de hoogst originele discussie over kopen versus branden. Dat niemand daar ooit eerder over is begonnen hier.

Jaap, Wednesday, 10 December 2003 13:12 (twenty-one years ago)

Laatst in ACU in Utrecht vond ik Lawn anders erg goed! Alleen jammer dat het niet zo erg druk was, maar da's vaker in die tent...

Hotel Lives (Hotel Lives), Wednesday, 10 December 2003 14:21 (twenty-one years ago)

allemaal naar Nijmegen, zaterdag, daar spelen ze (hé de DJ is ook geen onbekende die avond)!

andre, Wednesday, 10 December 2003 14:43 (twenty-one years ago)

kopen vs branden is een oude koe idd. daar gaan we het dus verder niet over hebben... op de ene opmerking na dat als iemand een recensie-exemplaar krijgt ik niet verwacht dat die gelijk iedereen een kopietje gaat geven, zeker niet als het gaat om een relatief klein bandje als wij (ik verwacht in dit geval ook niet dat dat gebeurd overigens).

T-tusz, Wednesday, 10 December 2003 16:46 (twenty-one years ago)

...hoezo niet??? Als relatief kleine artiest wil je toch dat zoveel mogelijk mensen je muziek horen? Fuck de hoes, denk ik dan... Maar ja, financiengewijs is het niet zo handig inderdaad. Maar dat is het toch al niet...

Hotel Lives (Hotel Lives), Wednesday, 10 December 2003 22:02 (twenty-one years ago)

Je verwart 'm toch niet met de nieuwe plaat he?

Nee hoor, lees o.a. hier en hier toch vrij lovende recensies over The Lost Weekend van The Clientele.

Jan (Jan), Wednesday, 10 December 2003 23:09 (twenty-one years ago)

omdat er zeer veel promo's in omloop zijn reeds, de plaat op de luisterpaal van vpro stond, etc. uithangbord is al redelijk groot op zich. anyhow, cd's van we vs death, incense, suimasen, boy ler, audiotransparent etc *koop* ik zowiezo, met grote amerikaanse acts heb ik wat minder morele bezwaren tegen een gebrand kopietje..

maar deze discussie wou ik niet aanwakkeren, het ging er even om dat men op een forum als deze in kopietjes aan het handelen is onder de ogen van de betrokken muzikanten zelf. kon het niet nalaten dat ff te melden. ;-)

T-tusz, Thursday, 11 December 2003 07:41 (twenty-one years ago)

@Rizz: Die Lawn plaat is wel zo goed, dat ik mijn recensie-exemplaar ingeruild heb voor een echte.

@Guuz: Ik kende Rachel's ook niet tot deze plaat en schreef dit:
Rust Reinheid en Regelmaat
Soms gebeuren er grote wonderen (ik noem maar een geboorte) maar er zijn ook genoeg kleine wondertjes. Dan krijg je precies op het juiste moment de juiste Cd's voorhanden. Die stop je in je Cd-speler en geven je exact wat je nodig hebt op dat moment. Dat gebeurt nu dus met Rachel's - Systems / Layers. Met haar ambient neo-klassieke post-rock weet het kleine kamerorkestje (bestaat eigenlijk uit twee man en één vrouw, pianiste Rachel Grimes) precies te bieden aan deze jonge vader wat hij net als zijn pasgeborene nodig heeft, de drie Rs: Rust Reinheid en Regelmaat. En dan niet van die platgestampte muzak zoals Sky Radio je kan leveren, maar wonderschone sobere melodieën (denk aan Philip Glass, Chopin, maar ook aan een up-tempo Canto Ostinato in "Arterial") die Rachel's in samenwerking met de Siti Company uit New York opnam. Raar genoeg beschrijven de 19 tracks het leven van verschillende New Yorkers. Ik dacht dat dat zo´n hectische stad was, maar dat komt eigenlijk nergens tot uiting. Hooguit in het vervreemdende percussie experiment "Reflective Surfaces" komt onrust tot uiting. Voor de rest is het bijna overal een oase van hypnotiserende rust.
File: Rachel`s - Systems / Layers
File Under: Chillen voor jonge vaders

Storm (Storm), Thursday, 11 December 2003 07:50 (twenty-one years ago)

Gezien de 'handel' in kopietjes is er toch belangstelling in jullie band/muziek T-tusz. Da's toch beter dan dat je cd compleet genegeerd wordt??

Aan wie kan ik binnenkort een cdtje sturen, distributie onder de subs volgt vanzelf.. ;-)

Geriejan, Thursday, 11 December 2003 07:53 (twenty-one years ago)

cdtje van onze band wel te verstaan....

Geriejan, Thursday, 11 December 2003 07:54 (twenty-one years ago)

@Geriejan: Als het maar geen kopie is

Storm (Storm), Thursday, 11 December 2003 08:11 (twenty-one years ago)

Air - Talkie Walkie
Wil er bij mij nog niet helemaal in.
LCD Soundsystem - Yeah
Als dit het niveau is, wil ik het debuutalbum van LCD weleens horen. Damn, wat een goed nummer. En geen minuut te lang.
Oneida - Treasure Plane
Geweldig nummer van het toekomstige album Secret Wars.
The Pines - True Love Waits Vol 2
Leuk kort plaatje.
Plastic Mastery - Sverige EP
Heel leuk kort plaatje.
Rachel's - Systems/Layers
Hier is al genoeg over gezegd, lijkt me. De laatste tijd vind ik Philip Glass en dergelijke erg leuk om naar te luisteren en dit komt behoorlijk in de buurt.
Värttinä - Maahinen Heito
Dit nummer stond al een tijdje op m'n minidisk, maar is deze week in de trein viel het kwartje. Laïs, maar dan Fins en beter.
The Walkmen - Bows And Arrows
Fantastische plaat. Gaat allen het nummer The Rat onmiddelijk downloaden.

Thijs (zilverberg.tk), Thursday, 11 December 2003 10:43 (twenty-one years ago)

@Thijs: dit is toch niet je enige Värttinä? Anders: tweedehandsbakken leegroven ;)

Jan Willem, Thursday, 11 December 2003 11:52 (twenty-one years ago)

dit is toch niet je enige Värttinä? Anders: tweedehandsbakken leegroven ;)

Als ik eens iets zie, zal ik het zeker kopen. Maar ik ben Värttinä nooit onder de acht euro tegen gekomen, en dat vind ik nog iets te veel.

Thijs (zilverberg.tk), Thursday, 11 December 2003 11:59 (twenty-one years ago)

Het dit jaar verschenen Iki van Värttinä is ook erg mooi, maar het live-album dat ik bij een vriendin mocht horen slaat alles denk ik.

Gerard (Gerard), Thursday, 11 December 2003 12:21 (twenty-one years ago)

Iemand iets over de cd van The Desert Fathers? AMG heeft t over een Slint-Soundgarden-Shellac-achtige productie/geluid en 'one of the most easily overlooked records of 2003'

Eric, Thursday, 11 December 2003 13:13 (twenty-one years ago)

Desert Fathers-recensie op Kindamuzik. Zeker 'easily overlooked', maar of dat nou zo erg is...

marieke (marieke), Thursday, 11 December 2003 13:20 (twenty-one years ago)

MP3s geluisterd op hun site....het antwoord is 'Nee'. Klinkt erg Albini-geproduceerd maar geen compositorische hoogstandjes helaas.

Eric, Friday, 12 December 2003 17:34 (twenty-one years ago)

File Under Five
ma: Clear Horizon - Clear Horizon
di: Mintzkov Luna - M for Means and L for Love
wo: Cheech Wizard - Forth
do: Transmissionary Six - Spooked
vr: Spillsbury - Raus!

KK5 van 15 (deel 29)
dd vd
01 -- - Gary Jules - Mad World
02 02 - A Perfect Circle - Weak and Powerless
03 -- - Explosions In The Sky - First Breath After A Coma
04 03 - El columpio asesino - Vamos
05 04 - The Cooper Temple Clause - Promises, Promises

Storm (Storm), Friday, 12 December 2003 20:25 (twenty-one years ago)

three months pass...
Ben op zoek naar de promo cd van Mintzkov Luna - M for Love and L for Means

Jan Hendrik Hut, Thursday, 18 March 2004 10:13 (twenty-one years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.