The Problem With Music by Steve Albini

Message Bookmarked
Bookmark Removed
The Problem With Musicby Steve Albini.

marieke (marieke), Thursday, 18 December 2003 13:33 (twenty-one years ago)

oei
da's wel héél ouwe koek
essay van een jaar of zeven, acht terug toch?

rebisolleke (rebisolleke), Thursday, 18 December 2003 13:42 (twenty-one years ago)

ja... ik geloof het ook. Ik dacht 'ns iets wezenlijks bij te dragen. En da's weer niet gelukt. Ik duik maar weer een tijdje onder. :-)

marieke (marieke), Thursday, 18 December 2003 13:48 (twenty-one years ago)

Dat hoeft ook weer niet :-)
We kunnen het wel hebben over Een Probleem met Muziek bij Albini.
Ik vind het te droogkloterig en klinisch geproduceerd allemaal, tegenwoordig. Shellac (bezie die band toch eens live, wow), maar ook die van anderen (Low, Nina Nastasia, e.d.)
Wie nog meer of niet?

Roger Teeling (Roger Teeling), Thursday, 18 December 2003 13:52 (twenty-one years ago)

het probleem is mijns inziens dat Albini al 15 jaar voorbij zijn top is (Big Black)

vonx, Thursday, 18 December 2003 13:59 (twenty-one years ago)

Albini heeft een onmiskenbaar geluid, wat niet iedere cd waarop zijn naam staat ten goede is gekomen. Op een gegeven moment zag je dat iedereen met de man in zee wou en daar zijn dus ook combi's bij die niet echt werken wat mij betreft (laatste cd van the breeders bijv.). ik heb te weinig verstand van geluidstechniek om er wat zinnigs over te zeggen. Komt toch weer op smaak neer.

Eric, Thursday, 18 December 2003 14:01 (twenty-one years ago)

Ik vind het te droogkloterig en klinisch geproduceerd allemaal, tegenwoordig

Inderdaad klinken al zijn platen zo, ook degenen die vet en vol moeten klinken.
Maar goed, dat is de meer de fout van de bands die vet en vol moeten klinken en toch voor Albini kiezen dan van Albini, want die is gewoon consistent in wat hij doet.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Thursday, 18 December 2003 14:03 (twenty-one years ago)

gewoon consistent in wat hij doet.

precies
en daarom waardeer & respecteer ik 'm wel
hij legt al 15 jaar muziek vast op de manier zoals hij vindt dat t moet, en wijkt daar geen millimeter van af

rebisolleke (rebisolleke), Thursday, 18 December 2003 14:06 (twenty-one years ago)

Dank je Roger... *wist zweet van haar voorhoofd*

Maar goed, dat is de meer de fout van de bands die vet en vol moeten klinken en toch voor Albini kiezen dan van Albini, want die is gewoon consistent in wat hij doet

Het is niet handig van die bands. Anderzijds moet een producer ook begrijpen hoe een band moet klinken. En dan desnoods weigeren de plaat te produceren omdat het niet in zijn straatje past.

marieke (marieke), Thursday, 18 December 2003 14:07 (twenty-one years ago)

Ik vroeg me pas nog af of Marieke weg was gevlucht. Gelukkig ben je er nog. En blijf vooral over muziek praten. :)

Ik heb geen verstand van producties en let zelden op producers, maar Albini als producer (of hoe we hem ook moeten noemen) is toch vooral voor in de bio bij de cd omdat het nu eenmaal interessanter gemaakt dan opgenomen door de buurman van de oom van de drummer. Ik las deze week een biografie waarin de naam Alan McGee meteen opvie, bleek dat de hoesontwerper ook weleens een klusje voor McGee had gedaan. Zoiets zeg maar.

Martijn Grooten (martijng), Thursday, 18 December 2003 14:08 (twenty-one years ago)

'Het is niet handig van die bands. Anderzijds moet een producer ook begrijpen hoe een band moet klinken. En dan desnoods weigeren de plaat te produceren omdat het niet in zijn straatje past.'

mee eens. en omdat ie zo vasthoudend (negatief: rechtlijnig is) wordt ie zowel geroemd als verguisd.

Eric, Thursday, 18 December 2003 14:12 (twenty-one years ago)

hehehe Albini=Alterna Stock Aitken & Waterman.

nathalie (nathalie), Thursday, 18 December 2003 14:16 (twenty-one years ago)

Weggevlucht? Ben al dagen en nachten bezig met mijn top 125.000 van de eerste drie weken van januari 2004. Lastige klus. En je moest eens weten hoe druk ik het daarnaast heb! Zal ik 'ns vertellen wat ik alle hedje4ht6i6wi52752;rf4757...............

Maarrr, in deze thread mag alleen on topic worden geluld, dus ik ben al weer gediskwalificeerd. Damn!

marieke (marieke), Thursday, 18 December 2003 14:16 (twenty-one years ago)

niet helemaal. Hij bemoeit zich bijv. expres niet met het songmateriaal terwijl dat een (zo niet DE) taak van een producer is. Vaak staat er daarom ook 'recorded by Steve Albini' op zo'n cd.

Eric, Thursday, 18 December 2003 14:18 (twenty-one years ago)

Ik geloof dat Albini zichzelf geen producer noemt. Hij zit slechts achter de knoppen en neemt de band op. De geluidsband is dus een linea recta weergave van hoe de band werkelijk klinkt. Of zou dat moeten zijn. Want leg mij eens uit hoe het komt dat al die bands - hoe afwisselend ook van elkaar - ineens Het Typische Albini-geluid hebben. Ik was een groot liefhebber van Low, maar Secret Name & Things We Lost... vind ik amper te vreten. Neurosis zou helemaal mijn band moeten zijn, maar noppes. Nastasia? Helaas, terwijl ook die in mijn straatje zit, etc.

Kan het een mate van vermoeidheid zijn? Want van Big Black, de eerste Shellac of een plaat als Wrede/The Cruel Peace van Gore kon ik indertijd (en nu nog) geen genoeg krijgen. Een goede producer/opnameman lijkt mij toch iemand die het maximale uit een band haalt. Op deze platen deed ie dat of werkte het gewoon wel.
Ik meen begrepen te hebben dat Albini inmiddels zelf kan verkiezen met wie hij in zee gaat. Sommige bands heeft ie duidelijk niet geweigerd, terwijl dat, mijn bescheiden mening uiteraard, bepaald beter zou zijn geweest.

Meningen over In Utero?

Roger Teeling (Roger Teeling), Thursday, 18 December 2003 14:25 (twenty-one years ago)

In Utero: songmateriaal of productie (of beide)?

Eric, Thursday, 18 December 2003 14:26 (twenty-one years ago)

Neurosis zou helemaal mijn band moeten zijn, maar noppes.

Neurosis is inderdaad een band die niet door Albini geproduceerd opgenomen zou moeten worden.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Thursday, 18 December 2003 14:47 (twenty-one years ago)

Steve Albini spreekt me vooral qua persoonlijkheid wel aan.
Ook een beetje qua muziek maar dan vooral de uitschieters (Surfer Rosa bv.)

Der Arnold (Lester Bangs), Thursday, 18 December 2003 15:00 (twenty-one years ago)

Cago van Dead man ray heeft ie daarentegen mooi op tape weten te zetten...

Wat een puurheid!

Geriejan, Thursday, 18 December 2003 15:05 (twenty-one years ago)

" Ik was een groot liefhebber van Low, maar Secret Name & Things We Lost... vind ik amper te vreten"

@ Roger: Nou ja zeg. Beter heeft die band nooit geklonken.

Volgens mij klinken de dingen die Albini opneemt zo goed als de band zelf heeft gewild. ' In Utero', waarnaar wordt gevraagd, klinkt, ook in dat opzicht, armoedig.

jnhk (jnhk), Thursday, 18 December 2003 15:44 (twenty-one years ago)

Geluidstechnisch heeft de band nooit beter geklonken nee, maar gevoelsmatig is het volstrekt contactgestoord i.v.m. het voorgaande werk. Voor sommigen dat wat nodig was, voor mij juist het omgekeerde.

Roger Teeling (Roger Teeling), Thursday, 18 December 2003 15:59 (twenty-one years ago)

Low, praat ik hier over.

Roger Teeling (Roger Teeling), Thursday, 18 December 2003 16:00 (twenty-one years ago)

Was In Utero ná Albini niet nog een keer geremixed, zodat 't wat radiovriendelijker o.i.d. klonk - staat me zoiets bij

Guuz H (Guuz H), Thursday, 18 December 2003 16:01 (twenty-one years ago)

dat was nevermind, dacht ik.

bas (bas), Thursday, 18 December 2003 16:03 (twenty-one years ago)

Van een Nirvana-website geplukt:

The band hired R.E.M. producer Scott Litt to remix "Heart-Shaped Box" and "All Apologies," their favorite songs. "Just as a litmus test," Cobain says. "To remix any more would’ve destroyed the ambience of the whole thing." In the mastering plant Nirvana boosted the bass and vocals on the other tracks. "As soon as we’d done that, we knew we’d made the right decision, it was over."

Met dat 'over' doelt Cobain op het onbestemde gevoel dat hij kreeg nadat hij de mix van Albini had gehoord.

Guuz H (Guuz H), Thursday, 18 December 2003 16:04 (twenty-one years ago)

@Guuz: ja zoiets, staat me ook bij. Ik herriner met een dj set in de Melkweg, "Rape Me" werd toen gedraaid, en dat klonk wel zo ontstellend beroerd, de hele boel sloeg in no time doood. En ik wilde nog wel zo graag lekker meespringen.

@Roger: Hoe zit dat met dat contactgestoorde van Low in verband met, of misschien: ten opzichte van, hun voorgaande werk. Wat bedoel je? Dat ze voorafgaand aan Secret Name allicht een soort onschuld, verwondering etc. uitstraalden die vanaf Secret Name in duisternis wordt gesmoord? Iets van die strekking? Of een andere boeg?

jnhk (jnhk), Thursday, 18 December 2003 16:08 (twenty-one years ago)

Precies andersom: iedere mate van duisternis is sinds Secret Name zo goed als verdwenen, en dat komt volgens mij niet door een wezenlijke verandering in de muziek maar in het geluid. Het vieze, grijze, onbestemmende, angstaanjagende, donkere-schaduw-werpende-waarin-zich-iets-aanwezig-bevindt, da's zo goed als weg. Noem het mystiek. Iets dat grappig genoeg op de laatste plaat weer aanwezig is...

Roger Teeling (Roger Teeling), Thursday, 18 December 2003 16:17 (twenty-one years ago)

Ik dacht dat deze thread ging over Alnini's (inderdaad stokoude) essay over de muziekindustrie, maar goed, zijn stijl van opnemen is ook wel een interessant onderwerp.

Even gegoogled :

http://www.electrical.com/

monopoli, Thursday, 18 December 2003 16:45 (twenty-one years ago)

@Roger: Mijn ervaring is het spiegelbeeld van de jouwe -inclusief bij die laatste cd, die wat mij betreft te dichtgemetseld klinkt, alsof de muziek verzuipt in zichzelf. Qua thread kan het allicht geen kwaad te melden dat die cd overigens niet door Albini is opgenomen.

jnhk (jnhk), Thursday, 18 December 2003 16:52 (twenty-one years ago)

inclusief bij die laatste cd, die wat mij betreft te dichtgemetseld klinkt, alsof de muziek verzuipt in zichzelf.

Nu ja, dat onderstreept dus precies mijn kritiekpunt inzake Albini: Ik vind het te droogkloterig en klinisch geproduceerd allemaal... Blij dat ie weg is bij Low. Nu Neurosis & Nastasia nog.

Roger Teeling (Roger Teeling), Thursday, 18 December 2003 17:13 (twenty-one years ago)

Je hebt glamrockers en galmrockers.

jnhk (jnhk), Thursday, 18 December 2003 19:18 (twenty-one years ago)

Strak trouwens, die link naar de studio van Albini. Zou het niet erg vinden om daar de kerstdagen door te moeten brengen :-)

jeroen (jeroen), Friday, 19 December 2003 12:59 (twenty-one years ago)

Was In Utero ná Albini niet nog een keer geremixed, zodat 't wat radiovriendelijker o.i.d. klonk - staat me zoiets bij

Klopt. Maar de Albini-tapes zijn nog in de omloop. Check hier zijn [mijn insziens superieure] mix van All Apologies.

Ariën Rasmijn (Ariën), Friday, 19 December 2003 13:12 (twenty-one years ago)

toevallig: gisternacht weer eens helemaal van de kaart hoe ontzettend goed Surfer Rosa toch wel niet is en vooral blijft klinken. Had 'm al een hele tijd niet meer gehoord.
Shellac in Doornroosje staat me ook nog zeer helder voor de geest: vooral die sci-fi monitoren die daar stonden te pronken en het strakker dan strakke geluid van de band. Ook The Ex vond ik op een goeie manier profiteren van 's mans opnamestijl. PJ Harvey daarentegen vond ik teveel naar Albini klinken in plaats van Harvey.
Interessante gozer, die Albini, maar in z'n schrijven ook wel een beetje puberaal recalcitrant.
dus. of zo. he wat is het vrijdagmiddag vandaag zeg.

Jaïr (jair), Friday, 19 December 2003 14:59 (twenty-one years ago)

Maar Roger, het lijkt me niet waarschijnlijk dat Low met lede ogen aan heeft gezien hoe Albini hun geluid heeft ontdaan van duisternis, en die zweem van mysterie. Albini met Shellac heb ik eigenlijk geen kritiek op, het is zijn ding en ik vind het nog steeds goed, zelfs 1000 hurts (al blijft Terraform mijn persoonlijke favoriet). Ik bedoel dat Albini zich uiteraard wel laat gelden, maar Low moet daar zelf toch ook in grote mate op hebben aangestuurd denk ik. Of kan ik zo alles goedpraten? :-) Dat is niet mijn bedoeling, maar ik geloof niet dat een band als Low, hoe bescheiden ze dan ook mogen zijn, zich niet laat overrompelen door de producer.

Gerard (Gerard), Friday, 19 December 2003 15:57 (twenty-one years ago)

zich niet = zich...

Gerard (Gerard), Friday, 19 December 2003 15:58 (twenty-one years ago)

Dat zeg ik toch ook nergens, dat bands zich laten overrompelen? Lieten ze zich maar door hem overrompelen, dan zou het resultaat wellicht beter zijn.

The Ex, potdorrie een band die hoog bij me zat, vind ik, het faalt nooit, ook niet veel soeps meer sinds Albini achter de knoppen zit. Te gepolijst, naar mijn smaak.

Roger Teeling (Roger Teeling), Friday, 19 December 2003 16:05 (twenty-one years ago)

Nee, niet letterlijk, maar...

Ik geloof dat Albini zichzelf geen producer noemt. Hij zit slechts achter de knoppen en neemt de band op. De geluidsband is dus een linea recta weergave van hoe de band werkelijk klinkt. Of zou dat moeten zijn. Want leg mij eens uit hoe het komt dat al die bands - hoe afwisselend ook van elkaar - ineens Het Typische Albini-geluid hebben. Ik was een groot liefhebber van Low, maar Secret Name & Things We Lost... vind ik amper te vreten. Neurosis zou helemaal mijn band moeten zijn, maar noppes. Nastasia? Helaas, terwijl ook die in mijn straatje zit, etc.

... suggereert wel enigzins dat Albini hoofdverantwoordelijke zou zijn, of begrijp ik je wederom verkeerd/niet?. Ik probeerde slechts een nuance aan te brengen, ik denk niet dat het enkel aan Albini hoeft te liggen dat je Secret Name nauwelijks te genieten vindt. Het gepolijste geluid waar je op doelt - ik neem aan ook bij Low - kan net zoveel met Low's aspiraties van doen hebben dan met Albini's invloed.
[Terzijde: op de hoes van Secret Name staat inderdaad enkel "recorded by Steve Albini at Electrical Studios, november 20-28]

Gerard (Gerard), Friday, 19 December 2003 16:18 (twenty-one years ago)

Je hebt producers die eerst bepalen wat een band voor ogen staat en, als ze dat eenmaal weten, hun kennis en expertise en, als de band het toestaat, eigen ideeën en voorstellen inzetten om de band zo goed mogelijk als zodanig op band te krijgen. De kunst is hierbij om dienend te blijven, de plaat de plaat van de band te laten zijn en niet die van jezelf.

Van Albini heb ik begrepen dat hij enkel de opnameknop indrukt. (Al worden zijn opnames wel sterk bepaald door zijn specifieke manier van opnamemicrofoonopstelling, als ik het wel heb.) Juist als je zo'n terughoudende instelling hanteert, moet je, denk ik, goed voor ogen hebben of een band daar wel klaar voor is, of hun muziek er niet door in elkaar klapt. Albini kiest zelf met wie hij samenwerkt. Ergo: hij achtte Low er klaar voor. Ik zeg: de band was er niet klaar voor. Ik heb ook uit eerste hand, van Alan S., dat de band het heerlijk vond voor Trust weer een leidende hand te hebben, iemand die hen continu tegensprak. Wat overigens niet betekent dat ze ontevreden waren over Albini's geluid, eerder dat ze geleerd hadden dat totale vrijheid niet hun ideale manier van werken is. Secret Name was de eerste oefening. Things... een tweede poging. Een plaat die Low zelf zijn minst favoriete noemt...

The Ex vind ik er ook niet op vooruit gegaan. Maar gezien dat een D.I.Y.-band is, die al jaren zijn eigen boontjes met succes kan doppen, kan worden aangenomen dat hun Albini-platen extact zijn wat ze voor ogen hadden. Fijn voor hen, maar ik houd er niet van. Te strak en te gepolijst. Uit elkaar gegroeid heet dat dan. :-)

Roger Teeling (Roger Teeling), Friday, 19 December 2003 17:08 (twenty-one years ago)

"Ik zeg: de band was er niet klaar voor"

Ik zeg:
Je bent in de war met Ceasar. Low heeft nergens volmaakter geklonken. Omdat het geluid op Secret Name je langzaam maar zeker, en steeds onherroepelijker, naar binnen zuigt. Kun je ook veel langer mee vooruit. Terwijl je op Trust een dikke deken overgegooid krijgt, zo monumentaal dreunt het zich de huiskamer binnen. Kan ook mooi zijn, doet mij veel eerder afstompen. Voelt als verzuipen in logge stroop. Secret Name is als een kouwelijk abbatoir waar bij nader inzien de kachel hartverwarmend blijkt te branden, met nog een mooi bosje bloemen in de hoek ook.

jnhk (jnhk), Friday, 19 December 2003 20:54 (twenty-one years ago)

Beste Lowplaat is voor mij Songs for a Dead Pilot.

Roger Teeling (Roger Teeling), Friday, 19 December 2003 20:59 (twenty-one years ago)

Van Albini heb ik begrepen dat hij enkel de opnameknop indrukt. (Al worden zijn opnames wel sterk bepaald door zijn specifieke manier van opnamemicrofoonopstelling, als ik het wel heb.)

Dat eerste is wat te weinig eer, het tweede is absoluut waar.
Ik heb, t.b.v. een reportage, eens een dag of drie in 's mans studio in Chicago doorgebracht (toen hij met Caesar opnam) en ik geloof dat hij een volle dag nodig had om zijn - overigens unieke collectie - microfoons aan te brengen rond het drumstel. Dat was een fascinerend schouwspel: vele soorten, maten en types microfoons werden met chirurgische precisie op de meest onwaarschijnlijke plaatsen neergelegd, -geplakt en -gehangen. Hij legde daarbij uit dat hij dat deed om verschillende "opnamedimensies" aan te brengen: een serie microfoons pal óp de trommels, een serie op korte afstand en een serie op grote afstand (bv. in een verre uithoek van de studio). "Geeft een mooi, organisch, ruimtelijk geluid".

Hij vertelde ook dat 't hem, als engineer (inderdaad weigert hij zich producer te noemen), alleen maar gaat om het zo natuurgetrouw mogelijk opnemen van bands. Niets meer, niets minder. Geen toeters, bellen of andere poespas. Behalve dus die minutieus geplaatste microfoons: zijn trots én signatuur.

Voor het overige stelde hij zich inderdaad 100% dienend op ("zij moeten tenslotte betalen, niet ik"), tenzij de Caesars hem specifiek om zijn mening vroegen. Dan gaf hij die. Het was vervolgens aan de bandleden of ze er iets mee deden. Albini drong zich nooit op.
Ik vond dat wel een mooie, pure houding. Voor een technicus.
Zou Albini zichzelf "producer" noemen, dan zou ie inderdaad een slechte zijn...

Erik van den Berg (Erik van den Berg), Friday, 19 December 2003 21:13 (twenty-one years ago)

"Geeft een mooi, organisch, ruimtelijk geluid".

Albini drums ruimtelijk? Ze klinken altijd of er op kartonnen dozen wordt gemept. Vooral bij Neurosis is het erg.
Bovendien vind ik dat gemierenneuk met die microfoons altijd een soort alchemie. Play 9 Songs with Mr. Quintron is gewoon in 1 dag opgenomen en dat klinkt perfect.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Saturday, 20 December 2003 15:59 (twenty-one years ago)

Het is een wereldplaat!
Maar dat wil niet zeggen dat de microfoons niet zorgvuldig waren opgesteld.

Billy Clismo, Saturday, 20 December 2003 16:09 (twenty-one years ago)

Eigenlijk wel grappig Frank Black met zijn Catholics het nu nog puristischer dan Albini doet. Hij neemt zijn platen op met één microfoon (als ik het me goed herinner) op een tweesporenrecorder.

monopoli, Saturday, 20 December 2003 17:26 (twenty-one years ago)

Precies. En de Dog in the Sand (even checken... ja, zo heet het echt) klinkt prima. De drums klinken zelfs beter dan Albini met al zijn gepiel voor elkaar krijgt.

(Even voor de duidelijkheid: ik vind dat Albini ook erg goede dingen heeft gedaan. Bijvoorbeeld 'There is No-One what will Take Care of You': net of je er bij bent, of 'Mclusky Do Dallas': lekker rauw en droog.)

Martijn ter Haar (wmterhaar), Saturday, 20 December 2003 20:02 (twenty-one years ago)

Mclusky Do Dallas

Heeft Albini dat gedaan? Dat wist ik niet eens. Maar dat is ook zeker geen typisch Albini-album. Dus dat je dat goed vindt zegt meer over McLusky dan over Albini.

Thijs (zilverberg.tk), Saturday, 20 December 2003 22:55 (twenty-one years ago)

Ik vind die McLusky wel typisch Albini.

Van wie is There is No One....ook alweer?
Ik heb hem hier staan, maar ben het vergeten...

Der Arnold (Lester Bangs), Sunday, 21 December 2003 05:24 (twenty-one years ago)

Palace Brothers.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Sunday, 21 December 2003 10:23 (twenty-one years ago)

Wat een gezeik. Niemand gaat inhoudelijk in op dat verhaaltje van Albini. Beetje slap.

Mic B (Mic B), Sunday, 21 December 2003 10:55 (twenty-one years ago)

Omdat ik een oudekoekessay had gepost is het onderwerp veranderd in 'Een Probleem met Muziek bij Albini'. Maar het staat je geheel vrij om inhoudelijk op dat verhaaltje van Albini in te gaan, hoor Mic.

marieke (marieke), Sunday, 21 December 2003 11:24 (twenty-one years ago)

Ja maar dat wil ik helemaal niet. Die andere jongens (en meisjes soms) schrijven voor blaadjes over popmuziek. Ik niet. Ben gewoon een beetje teleurgesteld dat ze een essay van (toch) één van mijn helden zomaar terzijde schuiven. En hopen dat ze met dat generd wel even wegkomen.

Mic B (Mic B), Sunday, 21 December 2003 11:42 (twenty-one years ago)

Dat essay is jaren oud en er is indertijd, tijdens publicatie, genoeg over geschreven. Kwestie van het web afspeuren.

Roger Teeling (Roger Teeling), Sunday, 21 December 2003 11:47 (twenty-one years ago)

Ik vond je wel aardig, maar nu toch een beetje arrogant.

Mic B (Mic B), Sunday, 21 December 2003 12:00 (twenty-one years ago)

tja.

Roger Teeling (Roger Teeling), Sunday, 21 December 2003 12:04 (twenty-one years ago)

man

Mic B (Mic B), Sunday, 21 December 2003 12:36 (twenty-one years ago)

Ik kan niet voor andere popschrijvers spreken, Mic, maar ik kom hier niet als popjournalist maar als muziekliefhebber die graag met andere muziekliefhebbers over ditjes en datjes inzake muziek praat. Vrijetijdbesteding, waarin het me niet meer dan normaal lijkt dat ik enkel reageer op topics die ik leuk vind. Daar is volgens mij niets arrogants aan. Zo praat ik dus graag over engineer Albini, maar voel ik geen behoefte dat essay weer eens op te rakelen. Ik heb er ook weinig op te zeggen. Als je je niet kan vereenzelven met zo'n typisch contract van een typische major dan moet je je handtekening er niet onder zetten, punt. Als jij werkelijk geintrigeerd bent door de inhoud van dit essay en graag te weten komt wat anderen er beroepsmatig over te zeggen hadden, dan lijkt daar zelf naar op zoek gaan me, gezien het schrijven al jaren oud is, een eerste, logische optie.

Roger Teeling (Roger Teeling), Sunday, 21 December 2003 12:59 (twenty-one years ago)

Het is ook een artikel met een hele lange baard.
Inmiddels is de muziekindustrie alweer wat verder weggezakt en kijkt elke beginnende intelligente band wel uit voor ze een contract tekenen. Zeker na lezing van het essay van Steve Albini en een vergelijkbaar (ook al uitvoerig becommentarieerd) artikel van Courtney Love :

http://archive.salon.com/tech/feature/2000/06/14/love/print.html

i.v.m. opnametechniek en stand van zaken in de muziekindustrie is dit ook wel een leuk interview :

http://www.recordproduction.com/fran_ashcroft.htm

monopoli, Sunday, 21 December 2003 13:04 (twenty-one years ago)

ik kom hier niet als popjournalist maar als muziekliefhebber die graag met andere muziekliefhebbers over ditjes en datjes inzake muziek praat.

Vooral blijven doen hoor...
Ik zal de speurtocht die monopoli heeft uitgezet eens starten.

Mic B (Mic B), Tuesday, 23 December 2003 23:35 (twenty-one years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.