Pop is hot!!!

Message Bookmarked
Bookmark Removed
check pitchforkmedia hun top 50 van singles van het afgelopen jaar en je kunt het niet meer ontkennen!
For the first time this year, the effects of file-sharing on personal taste became unmistakably clear: the indie community's palettes-- and everyone else's-- have broadly diversified. Freed from the careful decision-making that comes with $12 purchases, we can now easily branch out beyond the genres we've always loved and discover the inherent worth in all of them. To reflect this, Pitchfork opened its new singles-oriented review section, We Are The World, to surprising acclaim from many of its staunchly indie-minded readers-- some of which claimed (maybe even rightly) that commercial pop seems to be at its most creative height since the 1960s.

The great thing about music right now is that listeners don't have to be "staunch" anymore. In an age when all music is free, dedicating yourself to just one specific genre or type only denies you the hedonistic musical bliss that is rightfully yours. Sure, we all still buy albums for their increased sound quality, tangibility, artwork and artist support, but let's be straight about one thing: singles are for downloading. As of this week, there's but one gold single on the Billboard chart, and if you think that's normal, check the back issues from five years ago. These days, even the majors seem to have given up on trying to sell them, as even Christina Aguilera's new song-- once prime CD5 material-- is identified on the charts as an "album cut."

Rock music has always been a breeding ground for great albums, while commercial pop continually worships at the altar of The Single, so it makes sense that our two Top 50 year-end lists reflect this. But in 2003, there were more than enough brilliant tracks from both sides, and friends, coming from a reformed tightass, there's just no reason to deny it. When shit's free, there's no guilt for pleasure. Enjoy.


http://www.pitchforkmedia.com/top/2003/singles/

ik ben trouwens helemaal down met eindlijstjes van pitchfork, toch wel subjectivisme op zijn top

[Willem], Thursday, 18 December 2003 15:19 (twenty-one years ago)

Fraaie lijst inderdaad, al had ik van Sean Paul niet Like Glue gekozen maar Get Busy.

Als je deze lijst naast nummers legt die hier op het forum geregeld besproken werden, of in lijstjes voorkwamen, kom je veel overeenkomsten tegen. Is dat ook de kracht van p2p? En ik vraag me af hoeveel van deze nummers er ook daadwerkelijk, nadat je ze heel vaak had 'gedraaid' via je computer, ook daadwerkelijk zijn aangeschaft - in mijn geval mmmmmóest ik My & Giuliani, I Luv You en Hey Ya hebben.

Verder; in de dance is de single al decennialang het meest belangrijke medium, iets waar Pitchfork een beetje aan voorbij gaat.

Guuz H (Guuz H), Thursday, 18 December 2003 15:43 (twenty-one years ago)

Smaakverschillen daargelaten; is de lijst van Pitchfork nu een triomf van de goede smaak (soms goedfoute smaak, zie Darkness), of van sluwe marketing? Ik bedoel: de meeste nummers zullen voor geregelde bezoekers van deze site/muzieknerds niet onbekend zijn, en hen waarschijnlijk ook aanspreken.

Het aantal Neptunesproducties is behoorlijk groot in de Pitchforklijst; Chad en Pharrell zijn de redders van de Betere Pop - maar voor hoe lang nog, op een aantal recente albums tekende zich al enige vermoeidheid af, maar het kan ook zijn dat de heren de creativiteit liever in één of twee nummers per artiest stoppen, dan in hele albums.
Namen van nieuwe pop-productie-prinsen, anyone?

Guuz H (Guuz H), Thursday, 18 December 2003 15:54 (twenty-one years ago)

The Neptunes = Stock Aitken & Waterman (met dank aan mijn vriend. :-) )

nathalie (nathalie), Thursday, 18 December 2003 16:05 (twenty-one years ago)

Zit wat in, maar kun je daar iets dieper op ingaan? Of je vriend?

Guuz H (Guuz H), Thursday, 18 December 2003 16:07 (twenty-one years ago)

"Roadblock" was best leuk. En die Jive Talking-cover.

timmyhectic (timmyhectic), Thursday, 18 December 2003 16:12 (twenty-one years ago)

the draadtitel zegt alles ja.

Ludo (Ludo), Thursday, 18 December 2003 16:15 (twenty-one years ago)

compleet overbodige pitchfork lijst als je het mij vraagt, bij gebrek aan singles van hun favoriete indie artiesten volgedouwd met een verschrikkingen als sean paul en 50cents

wie koopt er nu singles eigenlijk? mp3 heeft de single toch een beetje overbodig gemaakt en de mensen die toch singles kopen die lezen geen pitchfork, volgens mij!

Rizz (Rizz), Thursday, 18 December 2003 18:07 (twenty-one years ago)

Tja, wat moet je ervan zeggen? Sowieso vind ik de conclusie als zou popmuziek op een nieuw hoogtepunt zijn sinds de jaren 60 nogal cru, volgens mij is het eerder zo dat de dominantie van pop in de reguliere media zo groot is, dat er puur statistisch gezien af en toe wel een goed nummer moet komen bovendrijven.

En dan is er de definitie van het begrip "pop". Volgens Pitchfork is pop Nas, Snoop Dogg, Killer Mike, Dizzee Rascal, Missy Elliott, Lil' Kim, Sean Paul, Outkast, Jay-Z, R. Kelly, 50 Cent & Kelis. Een groep artiesten die enkele jaren terug moeiteloos onder het kopje "rap" of "hip-hop" zou zijn ondergebracht. Je mag het van mij best pop noemen, maar dat is dan wel een bijzonder enge definitie.
Ok, we vinden ook Justin Timberlake terug, Beyoncé (die ook best in de vorige groep te plaatsen is), Junior Senior, Basement Jaxx (zijn die pop of gewoon populair? Of ben je dan pop?), t.A.T.u., en Panjabi MC terug, maar dat houdt de groep nog steeds beperkt. En er blijkt nogmaals uit dat je gemakkelijk kunt zeggen dat popmuziek beter wordt, als je met een grote bezem anders onder het kopje "pop" veegt.

Hoe ze op het idee komen te beweren dat er zoveel goede pop gemaakt wordt, om vervolgens maar liefst vijf artiesten tweemaal in de top 50 te zetten, gaat helemaal aan me voorbij. Selecteer dan een aantal andere van die geweldige pop-releases!

En verder is Justin Timberlake, Beyonce en Outkast in de top 3 zetten natuurlijk net zoiets als het album van de White Stripes "album van het jaar maken". Wellicht is het terecht (hoewel ik een single van Justin Timberlake nog niet eens de moeite van het weggooien waard vind, maar dat terzijde), wat het in ieder geval is is de mensen vertellen wat ze willen horen.

Dan wil ik me als laatste opmerking in mijn inmiddels toch al volstrekt structuurloze betoog nog even met liefde bij nathalie aansluiten. Over 3 jaar, als de Neptunes nog 18 identieke hits hebben gescoord, spuugt iedereen hier op ze. Let maar op!

oratonastick, Thursday, 18 December 2003 19:15 (twenty-one years ago)

Neptunes/SAW doen aan bandwerk.

Alsof Pop nu hot is. Kwalitatief is het al over z'n hoogtepunt. Ten tweede ontdekten de indie rockers pop al een tijdje terug. De top veertig zit vol met R'n'B en Hip Hop (al zou je kunnen zeggen dat zodra het in de top veertig komt... het Pop is - hah!).

nathalie (nathalie), Friday, 19 December 2003 08:11 (twenty-one years ago)

pop = populair

Rizz (Rizz), Friday, 19 December 2003 08:13 (twenty-one years ago)

dus dat kun je zo stellen nathalie

Rizz (Rizz), Friday, 19 December 2003 08:15 (twenty-one years ago)

Vasquesz @ het 3voor12-forum, 18-11-2003:

[de discussie ging over de jaren '80, iemand had de euvele moed om Dead Or Alive in positieve zin te noemen]
*kuch*
Dead Or Alive?
Dead Or A-fucking-live??!!??
Dat is de allerergste kneutelproductie uit de stal van Stock, Aitken en Waterman* die je daar noemt.

[knip]

*voor de jongeren: de Neptunes van de jaren '80, maar dan in diapositief: alles wat ze maakten was k-u-t.

Dus.

Vasquesz, Friday, 19 December 2003 08:30 (twenty-one years ago)

Wel een overheerlijk lijstje, met inderdaad al die fijne songs [beter woord dan 'singles', medunkt] van 2003 (en een aantal van 2002, die van Junior Senior en Flaming Lips stonden bijv. al op mijn 2002-verzamelalbi).
En voor dat pop/rock-gedoe moet je wel even in acht nemen dat het hier om Amerikanen gaat: alles wat de hitparade kan halen heet zo'n beetje 'pop', tegenover 'rock' voor 'proper music', zoals ook deze recent verlichte Pitchforkgeest het een paar jaar geleden zal hebben genoemd. Maw, Postal Service heet daar rock, tAtU (wel met gitaren) pop, evenals Nas. Rare jongens, die Romeinen ja.

Toch denk ik dat de schrijver van bovengeciteerd werkje een punt heeft: ook ik bespeur wel degelijk een invloed van internet op mijn steeds -eh- katholischer wordende smaak.

Vasquesz, Friday, 19 December 2003 08:41 (twenty-one years ago)

Dan wil ik me als laatste opmerking in mijn inmiddels toch al volstrekt structuurloze betoog nog even met liefde bij nathalie aansluiten. Over 3 jaar, als de Neptunes nog 18 identieke hits hebben gescoord, spuugt iedereen hier op ze. Let maar op!
ach dat is nu toch al zo? die laatste plaat van ze echt ruk. oké, ze hebben een aantal sterren geholpen aan een goed nummer. lekkere hooks en groove. NERD is bij vlagen ook erg cool maar clones bewijst dat ze allang over het hoogtepunt heen zijn. nee, dan waren Artful Dodgers echt stukken beter én groovier.

theo @ Cut.Up.Media.HQ (theo), Friday, 19 December 2003 08:42 (twenty-one years ago)

@ Dead or alive: Fuck, dat dat een SAW productie was! Dus ik heb m'n halve jeugd vergald door depressief opgemaakt in m'n zwarte kloffie naar First and Last and Always te luisteren terwijl de gitarist daarop een connectie had met de zo gehate hitfabriek? Ah nee hè! Hussey: de Robbie W. van de eighties! Ik voel me vies, gebruikt en schuldig! (Nou ja, Kylie in die badkuip voor I should be so lucky maakte veel goed.)

timmy"ich hore dich rufen Marian"hectic

timmyhectic (timmyhectic), Friday, 19 December 2003 08:51 (twenty-one years ago)

Volgens mij ben je niet alleen in de war met de Sisters Of Mercy, maar ook met The Mission...

JoB (JoB), Friday, 19 December 2003 10:40 (twenty-one years ago)

Hoe dan ook, ik geef de voorkeur aan de Reynolds Girls, Kylie & Jason, Mel & Kim, Roadblock en, vooruit, Dead Or Alive.

JoB (JoB), Friday, 19 December 2003 10:43 (twenty-one years ago)

Je mag het van mij best pop noemen, maar dat is dan wel een bijzonder enge definitie.

Juist niet, pop is een parapluterm.

JoB (JoB), Friday, 19 December 2003 10:44 (twenty-one years ago)

Over 3 jaar, als de Neptunes nog 18 identieke hits hebben gescoord, spuugt iedereen hier op ze.

a) is dat nu niet relevant, b) geloof ik dat niet en c) de productiestijl van de Neptunes is v-e-e-e-l diverser dan jij nu suggereert. Vergelijk ODB, Kelis, Jay-Z, Clipse, Justin, Kardinall Offishall, Busta, Fam-Lay, Frontin' en N*E*R*D (wat me nu even te bnnen schiet). Allemaal totaal verschillende hits. Er is een groot verrassingseffect.

JoB (JoB), Friday, 19 December 2003 10:48 (twenty-one years ago)

@ JoB: Wayne Hussey speelde toch eerste in Dead or Alive, toen in the Sisters of Mercy en daarna in the Mission?

timmyhectic (timmyhectic), Friday, 19 December 2003 11:00 (twenty-one years ago)

Verrek. Zo leer je nog eens wat.

JoB (JoB), Friday, 19 December 2003 11:13 (twenty-one years ago)

Over 3 jaar, als de Neptunes nog 18 identieke hits hebben gescoord, spuugt iedereen hier op ze.

Ben daar niet mee eens, om dezelfde redenen als JoB. Wel denk ik dat de kans groot is dat zij rond die tijd lang niet meer zo actief zullen zijn en dat een andere producer of productieteam de scepter zal zwaaien.

Ariën Rasmijn (Ariën), Friday, 19 December 2003 11:25 (twenty-one years ago)

The Reynolds Girls ja.
"I'd rather jack than Fleetwood Mac".
Ik sympathiseer volledig met het sentiment, maar 'jacken' op dat suffe SA&W-deuntje is toch godsonmogelijk hoor.
En over Rick Astley hoor je ze niet, die revisionisten.

Vasquesz, Friday, 19 December 2003 11:48 (twenty-one years ago)

Sisters of Mercy, dat is toch ook gewoon pop? Disco baslijn, drumcomputer, af en toe een ruige gitaar, maar niet té, meezingrefreintjes ("Sing 'Hey now now now', sing 'this corrosion to me'")

Martijn ter Haar (wmterhaar), Friday, 19 December 2003 11:58 (twenty-one years ago)

Mijn klasgenootjes op de middelbare school dachten daar heel anders over ("draait die plaat op een te laag toerental?")

timmyhectic (timmyhectic), Friday, 19 December 2003 12:11 (twenty-one years ago)

Napalm Death en Merzbow zijn anders ook pop hoor, meezingrefreintjes of niet.

Roger Teeling (Roger Teeling), Friday, 19 December 2003 12:11 (twenty-one years ago)

Er is een groot verrassingseffect.

Ja, in de zin van; hebben die jongens nou alweer dezelfde plaat uitgebracht...

oratonastick (oratonastick), Friday, 19 December 2003 15:21 (twenty-one years ago)

Ja, in de zin van; hebben die jongens nou alweer dezelfde plaat uitgebracht...

Jij wilt niet luisteren. Ik zeg niet dat er een wereld van verschil zit tussen het geluid van, pak hem beet, Frontin' en Change Clothes. Maar dat geldt voor het repertoire van het gros der artiesten. Binnen het werk van The Neptunes zit niettemin een enorme verscheidenheid. Vergelijk Rock Your Body bijvoorbeeld met Light Your Ass On Fire, dat is iets totaal anders. En dat was alleen nog maar het afgelopen jaar. Van welke popualire artiesten kan je dat nog meer zeggen?

JoB (JoB), Friday, 19 December 2003 16:06 (twenty-one years ago)

Wel bizar dat 'Hey ya' op 1 staat, terwijl 'ie in ons landje nogal aan de media voorbij is gegaan. 'Crazy in Love' wel gepast aan de top!

Hotel Lives (Hotel Lives), Saturday, 20 December 2003 13:02 (twenty-one years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.