The great thing about music right now is that listeners don't have to be "staunch" anymore. In an age when all music is free, dedicating yourself to just one specific genre or type only denies you the hedonistic musical bliss that is rightfully yours. Sure, we all still buy albums for their increased sound quality, tangibility, artwork and artist support, but let's be straight about one thing: singles are for downloading. As of this week, there's but one gold single on the Billboard chart, and if you think that's normal, check the back issues from five years ago. These days, even the majors seem to have given up on trying to sell them, as even Christina Aguilera's new song-- once prime CD5 material-- is identified on the charts as an "album cut."
Rock music has always been a breeding ground for great albums, while commercial pop continually worships at the altar of The Single, so it makes sense that our two Top 50 year-end lists reflect this. But in 2003, there were more than enough brilliant tracks from both sides, and friends, coming from a reformed tightass, there's just no reason to deny it. When shit's free, there's no guilt for pleasure. Enjoy.
http://www.pitchforkmedia.com/top/2003/singles/
ik ben trouwens helemaal down met eindlijstjes van pitchfork, toch wel subjectivisme op zijn top
― [Willem], Thursday, 18 December 2003 15:19 (twenty-one years ago)
Als je deze lijst naast nummers legt die hier op het forum geregeld besproken werden, of in lijstjes voorkwamen, kom je veel overeenkomsten tegen. Is dat ook de kracht van p2p? En ik vraag me af hoeveel van deze nummers er ook daadwerkelijk, nadat je ze heel vaak had 'gedraaid' via je computer, ook daadwerkelijk zijn aangeschaft - in mijn geval mmmmmóest ik My & Giuliani, I Luv You en Hey Ya hebben.
Verder; in de dance is de single al decennialang het meest belangrijke medium, iets waar Pitchfork een beetje aan voorbij gaat.
― Guuz H (Guuz H), Thursday, 18 December 2003 15:43 (twenty-one years ago)
Het aantal Neptunesproducties is behoorlijk groot in de Pitchforklijst; Chad en Pharrell zijn de redders van de Betere Pop - maar voor hoe lang nog, op een aantal recente albums tekende zich al enige vermoeidheid af, maar het kan ook zijn dat de heren de creativiteit liever in één of twee nummers per artiest stoppen, dan in hele albums.Namen van nieuwe pop-productie-prinsen, anyone?
― Guuz H (Guuz H), Thursday, 18 December 2003 15:54 (twenty-one years ago)
― nathalie (nathalie), Thursday, 18 December 2003 16:05 (twenty-one years ago)
― Guuz H (Guuz H), Thursday, 18 December 2003 16:07 (twenty-one years ago)
― timmyhectic (timmyhectic), Thursday, 18 December 2003 16:12 (twenty-one years ago)
― Ludo (Ludo), Thursday, 18 December 2003 16:15 (twenty-one years ago)
wie koopt er nu singles eigenlijk? mp3 heeft de single toch een beetje overbodig gemaakt en de mensen die toch singles kopen die lezen geen pitchfork, volgens mij!
― Rizz (Rizz), Thursday, 18 December 2003 18:07 (twenty-one years ago)
En dan is er de definitie van het begrip "pop". Volgens Pitchfork is pop Nas, Snoop Dogg, Killer Mike, Dizzee Rascal, Missy Elliott, Lil' Kim, Sean Paul, Outkast, Jay-Z, R. Kelly, 50 Cent & Kelis. Een groep artiesten die enkele jaren terug moeiteloos onder het kopje "rap" of "hip-hop" zou zijn ondergebracht. Je mag het van mij best pop noemen, maar dat is dan wel een bijzonder enge definitie.Ok, we vinden ook Justin Timberlake terug, Beyoncé (die ook best in de vorige groep te plaatsen is), Junior Senior, Basement Jaxx (zijn die pop of gewoon populair? Of ben je dan pop?), t.A.T.u., en Panjabi MC terug, maar dat houdt de groep nog steeds beperkt. En er blijkt nogmaals uit dat je gemakkelijk kunt zeggen dat popmuziek beter wordt, als je met een grote bezem anders onder het kopje "pop" veegt.
Hoe ze op het idee komen te beweren dat er zoveel goede pop gemaakt wordt, om vervolgens maar liefst vijf artiesten tweemaal in de top 50 te zetten, gaat helemaal aan me voorbij. Selecteer dan een aantal andere van die geweldige pop-releases!
En verder is Justin Timberlake, Beyonce en Outkast in de top 3 zetten natuurlijk net zoiets als het album van de White Stripes "album van het jaar maken". Wellicht is het terecht (hoewel ik een single van Justin Timberlake nog niet eens de moeite van het weggooien waard vind, maar dat terzijde), wat het in ieder geval is is de mensen vertellen wat ze willen horen.
Dan wil ik me als laatste opmerking in mijn inmiddels toch al volstrekt structuurloze betoog nog even met liefde bij nathalie aansluiten. Over 3 jaar, als de Neptunes nog 18 identieke hits hebben gescoord, spuugt iedereen hier op ze. Let maar op!
― oratonastick, Thursday, 18 December 2003 19:15 (twenty-one years ago)
― nathalie (nathalie), Friday, 19 December 2003 08:11 (twenty-one years ago)
― Rizz (Rizz), Friday, 19 December 2003 08:13 (twenty-one years ago)
― Rizz (Rizz), Friday, 19 December 2003 08:15 (twenty-one years ago)
[de discussie ging over de jaren '80, iemand had de euvele moed om Dead Or Alive in positieve zin te noemen]*kuch* Dead Or Alive?Dead Or A-fucking-live??!!??Dat is de allerergste kneutelproductie uit de stal van Stock, Aitken en Waterman* die je daar noemt.
[knip]*voor de jongeren: de Neptunes van de jaren '80, maar dan in diapositief: alles wat ze maakten was k-u-t.
Dus.
― Vasquesz, Friday, 19 December 2003 08:30 (twenty-one years ago)
Toch denk ik dat de schrijver van bovengeciteerd werkje een punt heeft: ook ik bespeur wel degelijk een invloed van internet op mijn steeds -eh- katholischer wordende smaak.
― Vasquesz, Friday, 19 December 2003 08:41 (twenty-one years ago)
― theo @ Cut.Up.Media.HQ (theo), Friday, 19 December 2003 08:42 (twenty-one years ago)
timmy"ich hore dich rufen Marian"hectic
― timmyhectic (timmyhectic), Friday, 19 December 2003 08:51 (twenty-one years ago)
― JoB (JoB), Friday, 19 December 2003 10:40 (twenty-one years ago)
― JoB (JoB), Friday, 19 December 2003 10:43 (twenty-one years ago)
Juist niet, pop is een parapluterm.
― JoB (JoB), Friday, 19 December 2003 10:44 (twenty-one years ago)
a) is dat nu niet relevant, b) geloof ik dat niet en c) de productiestijl van de Neptunes is v-e-e-e-l diverser dan jij nu suggereert. Vergelijk ODB, Kelis, Jay-Z, Clipse, Justin, Kardinall Offishall, Busta, Fam-Lay, Frontin' en N*E*R*D (wat me nu even te bnnen schiet). Allemaal totaal verschillende hits. Er is een groot verrassingseffect.
― JoB (JoB), Friday, 19 December 2003 10:48 (twenty-one years ago)
― timmyhectic (timmyhectic), Friday, 19 December 2003 11:00 (twenty-one years ago)
― JoB (JoB), Friday, 19 December 2003 11:13 (twenty-one years ago)
Ben daar niet mee eens, om dezelfde redenen als JoB. Wel denk ik dat de kans groot is dat zij rond die tijd lang niet meer zo actief zullen zijn en dat een andere producer of productieteam de scepter zal zwaaien.
― Ariën Rasmijn (Ariën), Friday, 19 December 2003 11:25 (twenty-one years ago)
― Vasquesz, Friday, 19 December 2003 11:48 (twenty-one years ago)
― Martijn ter Haar (wmterhaar), Friday, 19 December 2003 11:58 (twenty-one years ago)
― timmyhectic (timmyhectic), Friday, 19 December 2003 12:11 (twenty-one years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Friday, 19 December 2003 12:11 (twenty-one years ago)
Ja, in de zin van; hebben die jongens nou alweer dezelfde plaat uitgebracht...
― oratonastick (oratonastick), Friday, 19 December 2003 15:21 (twenty-one years ago)
Jij wilt niet luisteren. Ik zeg niet dat er een wereld van verschil zit tussen het geluid van, pak hem beet, Frontin' en Change Clothes. Maar dat geldt voor het repertoire van het gros der artiesten. Binnen het werk van The Neptunes zit niettemin een enorme verscheidenheid. Vergelijk Rock Your Body bijvoorbeeld met Light Your Ass On Fire, dat is iets totaal anders. En dat was alleen nog maar het afgelopen jaar. Van welke popualire artiesten kan je dat nog meer zeggen?
― JoB (JoB), Friday, 19 December 2003 16:06 (twenty-one years ago)
― Hotel Lives (Hotel Lives), Saturday, 20 December 2003 13:02 (twenty-one years ago)