Vraag dus: Kiest u als muziekliefhebber tegenwoordig sneller voor de kopie/mp3, of bent u een hele goede bekende van uw platenboer? Of luistert u thuis voor, om daarna de volle mep uit te geven? Of wacht u tot plaatjes in d'aanbieding zijn?
― Gzz (Gzz), Wednesday, 2 April 2003 16:23 (twenty-one years ago) link
Zelf heb ik als professional niet zoveel behoefte aan kopiecds, daar is de stroom promo's breed genoeg voor. Maar als ik hoor dat er een nieuwe Radiohoofd online staat, of de nieuwe Moodymann, ben ik nieuwsgierig genoeg om een kopietje te laten downloaden. Om daarna te concluderen dat Radiohoofd weer een knappe, maar onbeluisterbare dreutelplaat heeft gemaakt, en Moodymann een fijn nieuw hoofdstuk aan zijn jazzhousecatalogus heeft toegevoegd, dat ik tzt graag zal aanschaffen.
Aan mijn platenconsumptie ligt het niet dat de industrie in een crisis zit, 200 euro per maand is zo uitgegeven. Vooral aan 12inches en reissues trouwens, met name in de genres jazz, braziliaans en reggae.
― Gzz (Gzz), Wednesday, 2 April 2003 16:29 (twenty-one years ago) link
Maar ter nuance: ik ben het niet gewend om hele albums te downloaden, ik ken weinig mensen persoonlijk met een redelijk vergelijkbare smaak (dus van wie zou ik dingen moeten kopiëren), ik kan het me nu financieel redelijk veroorloven veel te kopen en het is me nog immer niet gelukt om soulseek te installeren op mijn computer (met louter Linux). Net zo als ik geloof dat er (vrijwel) geen mensen zijn die downloaden puur uit principe (antikapitalistisch of wat dan ook), is het ook bij mij zo dat er eerst de praktijk is en daarna de argumenten.
― Martijn "heilig boontje" Grooten (martijng), Wednesday, 2 April 2003 16:59 (twenty-one years ago) link
― Rob K, Wednesday, 2 April 2003 17:14 (twenty-one years ago) link
Oh ja, dat doe ik dus ook. Ook nogal eens ongevraagd...
― Martijn Grooten (martijng), Wednesday, 2 April 2003 17:17 (twenty-one years ago) link
En kijk 'ns hier.
― marieke (marieke), Wednesday, 2 April 2003 18:13 (twenty-one years ago) link
― Gzz (Gzz), Wednesday, 2 April 2003 18:22 (twenty-one years ago) link
― sebastiaan van den corput (sebastiaan van den corput), Wednesday, 2 April 2003 21:34 (twenty-one years ago) link
― Marian van Kesteren, Wednesday, 2 April 2003 23:19 (twenty-one years ago) link
Echt goede platen koop ik toch wel, liefst in de uitverkoop maar ook geregeld als ze net uitkomen. De nieuwe Arab Strap en The Fall bijvoorbeeld ga ik aanschaffen zodra ze in de winkel liggen.
De komst van de cd-brander heeft nauwelijks invloed gehad op mijn cd-koop-gedrag. Ik koop nog net zoveel cd's als vroeger maar mijn cd-collectie is enorm toegenomen door het branden. Ik schat dat 2/3 van mijn cd-collectie uit kopieen bestaat. Mijn smaak heeft zich ook erg verbreed en verdiept doordat ik op goedkope wijze toch veel muziek kan leren kennen. Veel platen die ik kopieer zou ik toch nooit gekocht hebben. Je kunt je centjes ten slotte maar 1x uitgeven.
Mp3's gebruik ik vooral om iets te leren kennen of als ik op geen andere wijze aan een plaat kan komen. Zo moet ik het nog steeds doen met 'Miami' van Gun Club in mp3-vorm.
― Marcel Verhoeven (Marcel Verhoeven), Thursday, 3 April 2003 00:21 (twenty-one years ago) link
Legale mp3's download ik ook veel de laatste tijd, en die gebruik ik vooral om nieuwe muziek te leren kennen (later download ik dan via de illegale P2P, of koop in de platenzaak). En dat is daar ook de bedoeling van, lijkt me.
― Vasquesz, Thursday, 3 April 2003 04:51 (twenty-one years ago) link
― Ludo (Ludo), Thursday, 3 April 2003 05:22 (twenty-one years ago) link
maar als de nieuwe grandaddy op soulseek staat, of ik kan de nieuwe radiohead downloaden, dan ben ik er als de kippen bij. om vervolgens de ceedee te kopen op de dag dat-ie in de winkel ligt. overigens zijn grandaddy en radiohead wat mij betreft geen doorsnee bands, dus dat speelt wel een beetje mee in mijn download-enthousiasme. de nieuwe oasis zou ik nog niet downloaden als ik glasvezelkabel heb met 1MB/sec download snelheid (scheelt niet zo heel veel trouwens :-) ).
― marc (marc), Thursday, 3 April 2003 06:08 (twenty-one years ago) link
― Maarten (sivle79), Thursday, 3 April 2003 06:16 (twenty-one years ago) link
― Vasquesz, Thursday, 3 April 2003 07:30 (twenty-one years ago) link
― Joost Jan (Joost Jan), Thursday, 3 April 2003 08:32 (twenty-one years ago) link
Same here. Lijkt me verder wel fair overigens. Bij mij, en dit heb ik al eens eerder gezegd, heeft het nog steeds voor een groot deel te maken met financiele omstandigheden [een trip naar Aruba kost niet weinig, ik bedoel maar ;-)], maar ik vraag me serieus af hoe iemand die wel over een bak geld beschikt, maar net als ik niet in de business zit, zoveel mogelijk nieuwe ontwikkelingen kan bijhouden [mocht die peroon met een bak geld dat ook willen] zonder de mogelijkheden die internet te bieden heeft. Zelf was ik allang iets anders gaan doen [afstuderen ofzo] als ik deze mogelijkheid niet had gehad.
― Ariën Rasmijn (Ariën), Thursday, 3 April 2003 14:45 (twenty-one years ago) link
― Omar (Omar), Thursday, 3 April 2003 16:50 (twenty-one years ago) link
Nee, omdat het beter klinkt, warmer en vloeiender dan cd's. Maar ook ; als ik een pakketje singles met de post krijg thuisgestuurd kan ik haast niet wachten om het te openen, de singles door mijn handen te laten gaan, de hoesjes uitvoerig bekijken ( zijn ze genummerd, met de hand zelfs ? ), kijken of het gekleurd vinyl is etc. Of als je een LP treft met bonustracks die niet op de cd staan ! Heerlijk. Maar volgens mij is dit een ander topic. Tot zover.
― Rob K, Thursday, 3 April 2003 17:22 (twenty-one years ago) link
Gevolg: een grote stapel gebrande cd's met albums die ik weggeef aan vrienden, of als er echt geen hond brood van lust, weer weggooi. Geen lelijke hoesjes of zelf-bekraste cd's in mijn collectie.
Door internet ben ik veel meer gaan ontdekken. Maar als ik iets goed vind MOET ik het kopen. Tot mijn portemonnaie ervan bloed. Er is voor mij helaas geen andere weg.
― Gerard (Gerard), Friday, 4 April 2003 05:56 (twenty-one years ago) link
― Gerard (Gerard), Friday, 4 April 2003 05:57 (twenty-one years ago) link
zie http://nu.nl/news.jsp?n=126583&c=54
Ik voelde me door dit verhaal aangesproken. Sinds een paar maanden heb ik standaard een kabelinternet-verbinding op mijn studentenkamer en in no-time mijn harde schijf vol met mp3s gezet, gedownload van Kazaa. Ik ben geen uitzondering: in het bovenstaande bericht staat dat netwerken van universiteiten op grote schaal worden gebruikt om muziekbestanden op te slaan uit onderling uit te wisselen. Ik heb hier wel een aantal dingen over te melden en over muziek kopiëren in het algemeen:
1. het uitwisselen van muziek an sich vind ik niet slecht, wel het op grote schaal uitwisselen van muziek. Ik ben tegen verkoop van gebrande cd's.
2. er wordt in de discussie over het uitwisselen van muziek via internet teveel de nadruk op de nadelen voor artiesten en platenmaatschappijen gelegd. Onterecht, naar mijn oordeel: d.m.v. internet kun je een groot publiek bereiken waardoor je anderen snel geinteresseerd kunt laten raken in nieuwe muziek die je ontdekt hebt. Het probleem is dat stap 2, het overgaan tot aankoop van een hele cd, vaak dus niet gebeurt.
3. Internet biedt daarnaast artiesten zonder contract de mogelijkheid tot wereldwijde distributie van muziek. Wat is daar mis mee? Probleem hierij is de kwantiteit van aangeboden muziek: het zoeken naar kwaliteit kost hierdoor meer tijd. Een ander voordeel is dat je via internet aan dingen kunt komen die in de winkel nooit verkrijgbaar zullen zijn, zoals zeldzame opnamen, concerten of demo's van artiesten. Zolang het gaat om opnamen waarover geen rechten zijn betaald (zoals bootlegs) vind ik dat iemand daar geen geld aan hoeft te verdienen (ik denk hierbij aan mensen die voor veel geld bootlegs verkopen. Vaak klote-opnames waarvoor veel geld betaald moet worden. Degenen die die opnames aanbieden zijn vaak dubbele afzetters: de consument wordt een inferieur product verkocht en de artiesten zelf verdienen er niks aan. Slechte zaak. Wat dat betreft is Kazaa wel een uitkomst.
4. platenmaatschappijen en artiesten klagen over muziekpiraterij. Ik verbaas mij erover dat het vaak grote maatschappijen zijn die klagen en ook mega-acts (zie ook metallica vs. napster destijds, nu madonna geloof ik o.a.), die financieel echt niet te klagen hebben. Waar ik wel van baal is dat kleinere, beginnende bands sneller gedropt worden bij een major label als ze niet genoeg cd's verkopen (zie bijv. Racoon). Mijn vraag is: wie lijden er nu echt onder dat gekopiëer behalve cd-winkels? Grote of kleine labels/bands of allebei? Misschien gaat het ze alleen om het principe, nl. dat kopiëren diefstal is. Daar hebben ze een punt. Daartegenin is te brengen dat de grote concerns/platenmaatschappijen zich hebben vergist in de mogelijkheden die internet tot muziekverspreiding biedt: omdat ze dit probleem een tijd lang links hebben laten liggen heeft het zich tot ongekende hoogte kunnen uitbreiden en wordt er nu massaal muziek gekopieerd en verspreid. De labels die het wel snappen, bieden bij het verschijnen van een nieuwe cd via internet een mp3-tje aan om de consument een voorproefje te bieden van het hele album (of streaming van de hele cd, wat ook een goed idee is want dan hoef je niet naar een winkel om het ding te luisteren, waar ik zowiezo geen fan van ben wegens drukte in zo'n winkel).
5. Het uitlekken van nog te verschijnen cds (zoals die van Radiohead en Blur momenteel)vind ik erg jammer. Het verassingseffect is dan weg, je hebt geen totaalindruk van het geheel (want geen beschikbaar artwork) en je weet ook niet waar het om gaat: nl. of het een afgerond product betreft (zo gaat het bij radiohead niet om de definitieve eindmix) of niet. Don't get me wrong: ik download deze muziek ook, omdat ik nieuwsgierig ben. Ik denk niet dat de betreffende bands bang zijn dat nu mensen hun cds niet meer verkopen, want mensen zullen toch wel het uiteindelijke product in de winkel kopen omdat ze nieuwsgierig zijn naar het geheel.
6. Vergeet niet dat het massaal downloaden van muziek niet eindeloos 'bevredigend' is. Onvermijdelijk treedt het verzadegingseffect in werking en heb je teveel muziek en ga je op zoek naar kwaliteit: voor mij betekent het in ieder geval dat ik veel gerichter muziek koop, door eerst te kijken wat er te vinden is op het net, ernaar te luisteren en al dan niet tot aankoop over te gaan. Ik ben mij ervan bewust dat dit niet geldt voor de grote massa maar voor de echte liefhebber, die bijv. muziekbladen leest en dit soort discussies volgt.
7. En echte liefhebbers weten de weg naar de winkel of mailorder echt wel te vinden (zie bijv. de recensie van R. Teeling in de recente oor over Staalplaat-releases). Kwaliteit heeft een prijs, die vaak hoog is. Wie bereid is hiervoor te betalen, krijgt er ook iets voor terug. Ikzelf ben bijv. geinteresseerd in de muziek op het Tzadik-label, en die spullen zijn gewoon ontzettend duur. Op internet kun je het zo downloaden, wat ik ook doe omdat ik het geld ervoor nu niet heb (want student)...hmmmm misschien dat daarom al die grote labels juist klagen omdat het massapubliek dit soort spullen weer *niet* koopt.
8. ik besef me dat dit internet-muziek-kopieer-vraagstuk complex is waar veel partijen en standpunten mee gemoeid zijn. Ik ben van mening dat de cd-prijzen in Nederland nog steeds te hoog zijn en dat de drempel om cds te kopen daardoor ook (te) hoog is en wordt (en downloaden het gevolg is). Helemaal gezien de Euro-inflatie van nu...wat dat betreft zijn aanbiedingen van een Euro of 10 erg lovenswaardig (en ik geloof dat er dan nog wel een winstmarge voor een winkel overblijft, al kan ik het niet bewijzen). Waar een winkel geen winst op maakt zijn bijv. mijn Tzadikplaten. Nou, geen probleem, die kunnen ze zo voor je bestellen. Waar ik me wel aan stoor is het hoge BTW percentage dat op cd's geheven wordt, ik heb ergens gelezen dat dit nergens zo hoog is als in Nederland, wat de hoge prijs van een cd mede verklaart...
Resumerend: muziek downloaden kan handig zijn voor het spotten van nieuwe muziek en het verzamelen van moeilijk verkrijgbaar spul, maar is op grote schaal schadelijk voor iedereen (ook voor de consument die omkomt in de muziek). Het is voor mij persoonlijk meer een middel ter beoordeling van muziek alvorens het te kopen. De andere kant ervan is dat dingen juist niet koop omdat ik ze al heb gedownload...en uiteindelijk weer wegpleur omdat ik het niet meer interessant vind.
maar goed, genoeg input zo voor je verhaal Job?
― Eric van Rees, Friday, 4 April 2003 12:10 (twenty-one years ago) link
Zelf download ik zoveel als mijn trage ISDN lijntje maar tegen redelijke kosten kan verwerken. Branden doe ik nooit. Een half jaartje geleden heb ik de laatste gebrande CDs vervangen door orginele (uit de aanbieding, dat wel).Kopen doe ik echter ook niet al teveel (30-40 p/maand). Meer kan er niet af als student op het moment. Wanneer ik dus kabel zou hebben zou ik zeker mijn nu dus nog bescheiden collectie MP3s (ongeveer 2000) in notime verhonderdvoudigd hebben (en waarschijnlijk zou ik ineens wel geld hebben voor een aantal forse hardeschijfen :-z)...
Wat niet wegneemt dat het idd pricipieel niet kan en voor platenzaken waarschijnlijk wel degelijk funest kan zijn. Platen kopen doe ik niet als Martijn "soms op basis van een goede recensie" en er gaat niets boven even een plaatje luisteren in de platenzaak (om hem vervolgens toch nooit te kopen :oP). Er zitten echter veeeeeel te veel voordelen aan downloaden (zie Erics post) om het resoluut te veroordelen! Zelf streef ik bijvoorbeeld (en dat kost jaaaaaren met een ISDN-lijntje!) naar een "X? Hoe klonk dat ook weer?"-database met van elke grote naam en elk obscuur bandje in mijn persoonlijke interessegebiedje minstens 3 nummers :OD Om nog maar te zwijgen van de had-ik-anders-toch-niet-gekocht, had-ik-anders-nooit-gekocht en had-ik-anders-nooit-gekregen/rares, die al eerder genoemd zijn!
@ Omar: Gelukkig nog iemand die NLstore (foeilelijke website overigens!) goed vind. Ik begon me er haast voor te schamen ;o)Mag toch ook zeer graag "kijken" bij Rockhouse maar dat is niet te betalen (soms zelfs domweg schandalig groffe prijzen!). Maar ja die collectie...:oP
― Hielke (Hielke), Friday, 4 April 2003 19:51 (twenty-one years ago) link
Dat was woensdag al klaar en ging vooral over het actuele geval Radiohead.
― JoB (JoB), Saturday, 5 April 2003 09:32 (twenty-one years ago) link
Yeah right. Zo kan ik ook een mooie muziekcollectie aanbieden. Gewoon alle bestaande platen en cd's, ook al heb je ze niet en zul je ze nooit krijgen ook, aanbieden op internet. Bah.
― Gerard (Gerard), Saturday, 5 April 2003 10:05 (twenty-one years ago) link
NLStore is top. Goedkoop en altijd binnen een week geleverd. CDWow is trouwens nog goedkoper en ook erg snel met leveren, maar die hebben weer een heel klein aanbod.
― Martijn ter Haar (wmterhaar), Saturday, 5 April 2003 10:12 (twenty-one years ago) link
Die site doet inderdaad pijn aan je ogen. :)
― Omar (Omar), Saturday, 5 April 2003 16:54 (twenty-one years ago) link
― Hielke (Hielke), Saturday, 5 April 2003 18:22 (twenty-one years ago) link
― Hielke (Hielke), Saturday, 5 April 2003 18:27 (twenty-one years ago) link
Dar NLStore ziet er wel ok uit, althans de inhoud dan, niet de vormgeving. Misschien moet ik de stoute klompen maar eens aantrekken en daar wat ontbrekende dingen in mijn collectie bestellen. Vooral daarvoor lijkt ze ideaal geschikt.
― Martijn Grooten (martijng), Saturday, 5 April 2003 18:48 (twenty-one years ago) link
Mijn cd verhuurder is behoorlijk up to date, ook voor het minder reguliere repertoire. Voordeel is ook dat ik niet in hoef te leveren op geluidskwaliteit, veel mp3 bestanden vind ik behoorlijk slecht klinken.
― Ap van den Berg (ajmberg), Monday, 7 April 2003 19:26 (twenty-one years ago) link
― Janneman (Edje), Sunday, 13 April 2003 07:46 (twenty-one years ago) link