― Robert, Tuesday, 16 September 2003 04:17 (twenty-two years ago)
― Jan Willem, Tuesday, 16 September 2003 05:27 (twenty-two years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 16 September 2003 05:38 (twenty-two years ago)
Subjectivisme, ik blijf er maar een beetje in geloven...
― Olaf K., Tuesday, 16 September 2003 06:21 (twenty-two years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 16 September 2003 06:30 (twenty-two years ago)
― Leon (Leon), Tuesday, 16 September 2003 07:19 (twenty-two years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 16 September 2003 08:02 (twenty-two years ago)
― Olaf K., Tuesday, 16 September 2003 08:03 (twenty-two years ago)
Kun je dat bij "objectieve recensies" wel?
― Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 16 September 2003 08:05 (twenty-two years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 16 September 2003 08:06 (twenty-two years ago)
― theo (theo), Tuesday, 16 September 2003 08:15 (twenty-two years ago)
― Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 16 September 2003 08:17 (twenty-two years ago)
― Jan Willem, Tuesday, 16 September 2003 08:20 (twenty-two years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 16 September 2003 08:20 (twenty-two years ago)
― Jan Willem, Tuesday, 16 September 2003 08:55 (twenty-two years ago)
― Roger Teeling (Roger Teeling), Tuesday, 16 September 2003 08:56 (twenty-two years ago)
― Jan Willem, Tuesday, 16 September 2003 08:58 (twenty-two years ago)
probeer dit boekje eens: De kunst van het recenseren van kunst. Wam de Moor
want alles kun je leren, hoewel dat nog niet wil zeggen dat ook iedereen een geniale recensent kan worden. Vooral afkijken bij hele goede voorbeelden werkt goed. En er zijn zelfs cursussen, in mijn studie werd er zelfs college in gegeven, maar aangezien ik de docent nog nooit op een geniale recensie had betrapt heb ik die maar laten schieten.
― AlexvdH, Tuesday, 16 September 2003 11:13 (twenty-two years ago)
― Olaf K., Tuesday, 16 September 2003 11:56 (twenty-two years ago)
― Hotel Lives (Hotel Lives), Tuesday, 16 September 2003 13:05 (twenty-two years ago)
― Robert, Tuesday, 16 September 2003 13:31 (twenty-two years ago)
― Nanne Tepper (Nanne Tepper), Tuesday, 16 September 2003 13:35 (twenty-two years ago)
― theo (theo), Tuesday, 16 September 2003 14:10 (twenty-two years ago)
― Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 16 September 2003 14:16 (twenty-two years ago)
I'm getting bored.....waarom wil je het eigenlijk weten van dit stelletje lijmsnuivers? Wil je schrijven, heb je het nodig voor je studie? Give us more details.
― Lester Bangs (Lester Bangs), Tuesday, 16 September 2003 14:18 (twenty-two years ago)
― Jan Willem, Tuesday, 16 September 2003 14:32 (twenty-two years ago)
Ik heb nu ff geen We are the Champions bui.That's all.
― Lester Bangs (Lester Bangs), Tuesday, 16 September 2003 14:56 (twenty-two years ago)
jij. je moet toch ergens die stukkies inleveren.
― marieke (marieke), Tuesday, 16 September 2003 17:31 (twenty-two years ago)
― monique (monique), Tuesday, 16 September 2003 17:53 (twenty-two years ago)
Gewoon oefenen/oefenen/oefenen. Zoek een voorbeeld. Welke recensenten spreken je aan? Probeer een tijd gewoon hun een beetje na te doen. Na verloop van tijd ga je vanzelf een beetje sleutelen, ga je eigen beslissingen maken, ga je misschien denken van "zou ik eens durven het zo op te schrijven?" en dan merk je zelfs dat er zoiets als een "eigen stem" ontstaat. En dan ben je al een heel eind. Voor de rest: alle regeltjes negeren, er is al genoeg oninteressant lopende band werk. ;)
― Omar (Omar), Tuesday, 16 September 2003 19:56 (twenty-two years ago)
― Martijn Grooten (martijng), Tuesday, 16 September 2003 20:02 (twenty-two years ago)
(Waarmee ik niet wil suggereren dat Roger T. de ballen begrijpt van Americana hoor.)
― Olaf K., Tuesday, 16 September 2003 21:13 (twenty-two years ago)
― monique (monique), Tuesday, 16 September 2003 21:44 (twenty-two years ago)
En luister niet op een krakkemikkige portable cd-speler want dan hoor je bv. bij lo-fi alleen maar hoge tonen en gekrijs.
― Lester Bangs (Lester Bangs), Tuesday, 16 September 2003 22:53 (twenty-two years ago)
Dat ligt dan eerder aan de bijgeleverde hoofdtelefoon. Mijn ervaring in hi-fi land is dat in het budgetsegment, cd-spelers tegenwoordig bijzonder smooth klinken, het harde digitale is er al lang van af.Geef je iets meer geld uit dan zit de verbetering van het geluid in de definitie, plasticiteit en ruimtelijkheid, maar gek genoeg niet in grotere warmte en vriendelijkheid: slecht klinkende cd's klinken zo slecht als ze zijn opgenomen, de goedkoopste cd spelers zijn wat dat betreft vriendelijker (maar dat ten koste van detail, ruimtelijkheid en "texture"). Pas wanneer je een flink budget hebt dan heb je winst op alle fronten: definitie, ruimtelijkheid, plasticiteit en (natuurlijke) warmte.Niet dat ik overigens een audiofiel ben, maar toen ik een nieuwe cd speler kocht heb ik me er een tijdje in verdiept en kan stellen dat er eigenlijk geen slechte cd spelers meer bestaan.
― arnout, Wednesday, 17 September 2003 00:21 (twenty-two years ago)
― marieke (marieke), Wednesday, 17 September 2003 06:09 (twenty-two years ago)
― Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 17 September 2003 11:49 (twenty-two years ago)
― Martijn Grooten (martijng), Wednesday, 17 September 2003 13:12 (twenty-two years ago)
En nog even over boeken & platen recensies. Daar wordt wel heel gemakkelijk van gezegd: hetzelfde. Vind ik niet. Je krijgt voor een boek veel meer ruimte, en kunt ook veel subjectiever schrijven. Men, van de redactie dus, verwacht ook minder snel 'voorlichting'. Dus als je je dan te buiten gaat aan (al of niet vermeende) kennis van zaken wordt dat sneller gepikt. Ook kun je bij een boekrecensie een veel grotere context scheppen. Ik stoor me altijd weer aan de opinie van de makelaars in kunstkritiek die zegt dat een boek duizend keer belangwekkender is dan een plaat.
― Nanne Tepper (Nanne Tepper), Wednesday, 17 September 2003 13:28 (twenty-two years ago)
― Lester Bangs (Lester Bangs), Thursday, 18 September 2003 02:15 (twenty-two years ago)
― Robert, Thursday, 18 September 2003 04:21 (twenty-two years ago)
― theo (theo), Thursday, 18 September 2003 06:47 (twenty-two years ago)
CHILLbrownr
― Not-Bobby Brown, Thursday, 18 September 2003 22:12 (twenty-two years ago)
Zo goed?
― Lester Bangs (Lester Bangs), Friday, 19 September 2003 02:23 (twenty-two years ago)
― Robert, Saturday, 20 September 2003 06:21 (twenty-two years ago)
― Martijn Grooten (martijng), Saturday, 20 September 2003 08:40 (twenty-two years ago)
― Robert, Saturday, 20 September 2003 08:44 (twenty-two years ago)
― Nanne Tepper (Nanne Tepper), Saturday, 20 September 2003 08:50 (twenty-two years ago)
― Byron Coley, Saturday, 20 September 2003 12:56 (twenty-two years ago)
― Nanne Tepper (Nanne Tepper), Saturday, 20 September 2003 13:46 (twenty-two years ago)
― Byron Coley, Saturday, 20 September 2003 14:56 (twenty-two years ago)
Een boek mag dan een verzameling letters en zinnen lijken, met een plot eronder. Maar in heel veel boeken zit meer dan enkel die optelsom. Als een bepaald thema met een boek wordt aangekaart, als er iets onder de aandacht gebracht wordt, vind ik dat je recensent genoeg moet zijn om daar iets mee te kunnen doen. Je moet het in een context plaatsen. Geen hokjes, maar je kunt het boek wel breder duiden dan enkel het plot. Want dat vind ik - net als Nanne - een zwaktebod.
― Gerard (Gerard), Saturday, 20 September 2003 15:58 (twenty-two years ago)
You want a 'phoney' to write a great novel?
Come on sweetheart, if you wanna come hard core, go listen to Little Kim.
― Nanne Tepper (Nanne Tepper), Saturday, 20 September 2003 16:50 (twenty-two years ago)
― Nanne Tepper (Nanne Tepper), Saturday, 20 September 2003 18:58 (twenty-two years ago)
― Nanne Tepper (Nanne Tepper), Saturday, 20 September 2003 19:19 (twenty-two years ago)
― Robert, Monday, 22 September 2003 08:13 (twenty-two years ago)
― Nanne Tepper (Nanne Tepper), Monday, 22 September 2003 10:14 (twenty-two years ago)
― theo (theo), Monday, 22 September 2003 11:33 (twenty-two years ago)
― Robert, Monday, 22 September 2003 13:43 (twenty-two years ago)
― Nanne Tepper (Nanne Tepper), Monday, 22 September 2003 14:18 (twenty-two years ago)
― Martijn Grooten (martijng), Monday, 22 September 2003 16:01 (twenty-two years ago)
goede literatuur hoeft sinds "der mann ohne eigenschaften" geen verhaal meer te vertellen. net zoals goede muziek sinds "le sacre" niet meer lineair hoeft te zijn.als je toch denkt dat muziek een verhaal vertelt, dan is het een gek verhaal, een verhaal dat niet meer in de 20e eeuwse kunsten past. wat is het verhaal dat jeff mills of albert ayler vertelt? laat staan in de 21e "funcking" eeuw!muziek is gelukkig de enige kunstvorm (weer volgens stravinsky) die alleen maar naar zichzelf verwijst.
"ze willen iets uitstralen en stralen iets uit. willen niet meer zijn dan alleen noten of letters of willen juist wel veel meer zijn."
-wat straalt een muzikant uit? mijn boxen, die moeten uitstralen!
hier is weer iets heel anders aan de hand volgens mij. goede muziek is meer dan noten, maar gaat over klank; noten waren alleen een noodzakelijk notatiesysteem, omdat er geen grammofoon was.
goede literatuur is weer veel meer dan klank alleen, omdat het notatiesysteem (ondanks digitale poezie en voordrachtskunst) nog steeds geschreven is, dus aan de letters en woorden en zinnen en alinea's vasthangt.
DUS FUCK DE VERHALEN! de wereld is al verhalend genoeg! bij de kapper, in de supermarkt, in de reclame, zelfs dit forum!
― joost heijthuijsen, Monday, 22 September 2003 16:13 (twenty-two years ago)
― monique (monique), Monday, 22 September 2003 17:05 (twenty-two years ago)
― Gzz (Gzz), Monday, 22 September 2003 17:13 (twenty-two years ago)
― Nanne Tepper (Nanne Tepper), Monday, 22 September 2003 17:19 (twenty-two years ago)
1 goede recensie/ essay van paul scheffer in het vrijdagskatern van nrc is mij meer waard dan de hele nederlandse muziekkritiek.
― joost heijthuijsen, Tuesday, 23 September 2003 10:02 (twenty-two years ago)
― theo (theo), Tuesday, 23 September 2003 11:34 (twenty-two years ago)
― Olaf K., Tuesday, 23 September 2003 13:24 (twenty-two years ago)